- Project Runeberg -  Stycken av Livets Ord /
325

(1930) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

325

DEN 16 NOVEMBER.

Ebr. 2-: 9. Kristus skulle av Guds nåd smaka döden
för alla.

Om bevekelsegrunden till Sonens sändande säger
aposteln här: Av Guds nåd. Vad vi däraV lära, är först,
att Sonens sändning icke hade till ändamål att förvärva
oss Guds nåd, utan att Guds nåd var grunden därtill, att
Sonen blev sänd. Därom säger Herren: Så älskade Gud
världen, att han utgav sin enfödde Son (Joh. 3: 16).
Därom säger Johannes: Däruti står kärleken, icke det vi hava
älskat Gud, men det han haver älskat oss och sänt sin
Son till en försoning för våra synder (1 Joh. 4: 10). Och
åter: Därpå känna vi Guds kärlek, att han har låtit sitt
liv för oss (1 Joh. 3: 16). Vidare lära vi här, att
Sonens sändning icke hade till ändamål att göra det möjligt
för Gud att bevisa oss sin nåd, ty själva Sonens sändning
är den allra högsta bevisning av Guds nåd emot syndare,
som någonsin givits. Därom säger Paulus: Däruti beprisar
Gud sin kärlek till oss, att Kristus är död för oss, den
stund vi ännu voro syndare (Rom. 5). Äntligen lära vi
här ock, att Sonens sändning icke hade sin grund och
orsak i någon Faderns vrede över människan eller något
behov hos Fadern av gottgörelse eller upprättelse för den
kränkning, som han genom vår synd skulle hava lidit.
Sådant står ingenstädes skrivet. Nej, hela Skriften är enig i det
att återföra vår frälsning till denna enda grund och
utgångspunkt: Fadershjärtat ville hava igen de förlorade barnen.

Men, säger någon, är det då ingen skillnad mellan
Guds kärlek och Guds nåd? Bör man icke lära så här:
Utan Kristi död hade Gud väl kunnat älska men icke vara
nådig mot syndare? Därpå svara vi: Nej, det att Gud
älskar syndare, det är nåd, och det att Gud gör något för
syndare, det är nåd, och det att Gud utgiver ende Sonen för
syndare, det är nåd över allt, vad nåd heter i himmelen
och på jorden. Ty med nåd menas intet annat än en sådan
kärlek och godhet, som man icke har förtjänat. Men vill
man icke annars se det, så må man lära det av vår text.
Ty vad annars i Skriften säges vara skett av Guds kärlek,
det säges här vara skett av Guds nåd. Och så bliver ändå
nåden före och bakom detta verk, som heter Kristi död.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:43:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwlivor/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free