- Project Runeberg -  Qvinnans historia /
273

(1867) [MARC] Author: Ernest Legouvé
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OFFENTLIG OCH ENSKILD UPPFOSTRAN. 273

ena makans mening är bestämmande, så att i händelse af
skiljaktiga meningar icke barnets öde må blifva oafgjordt,
det är dess välfärd ensamt som kommer vågskålen att luta
emellan tvenne lika makter. Lika? Hvarför säger då icke
lagen: »I händelse af skilda meningar, må den enas
samtycke vara tillfyllest.» Hvarför, om icke derföre att man
ville bringa modrens myndighet till allt hvad den från
forntiden varit, till en diktad myndighet?

Bland judarne talas aldrig om modrens samtycke i
fråga om barnens giftermål.

I Indien säga Manus lagar1): Den fader som
bort-gifvit sin dotter .... den fader som beviljar sin dotters
hand . . . den fader som på ett hedervärdt och passande
sätt bortgifter sin dotter, o. s. v. Namnet moder
förekommer icke ens.

I Grekland tyckes det mig som om modren icke hade
någon annan rätt, i fråga om sina barns giftermål, än den
lumpna företrädesrättigheten att bära bröllopsfacklan och
att anrätta den för qvinnorna särskildt bestämda måltiden2).
I I fig erna i Aulis förskaffar sig Klytemnestra noga
underrättelser af Agamemnon om från hvilket land Akilleus
är kommen, när äktenskapet skall afslutas, och om maken
skall föra bruden till Phthia, hon fordrar ifrigt, åberopande
sin naturliga förmånsrätt, att få intaga sin plats bredvid
sin dotter under vigselceremonien; men allt tyder på att
hennes samtycke hvarken var begärdt eller ansågs
nödvändigt. Mödrarna gåfvo sin välsignelse, men de gåfvo
aldrig sitt samtycke.

I Rom, der modren antingen var sina barns syster
eller för dem främmande, kunde hon aldrig framträda
såsom rättsegande i afseende å dem. Med rättsegande
menar jag en som utöfvar någon myndighet.

Ännu i dag samma tillbakasättande! Modrens mening

’) Manus lag, III bok, v. 27, 29, 30, 31.

2) Euripides. Jokaste säger: Jag har icke, o min son, såsom det anstår
en lycklig moder, tändt facklan vid din bröllopsfest!

Legouvé, Qvinnans historia. 18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinhist/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free