- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
5

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5

seende befinnas vara alltför inskränkt. Uttrycket Bibelens
historia kan fattas dels så, att Bibelen tänkes såsom ett
opersonligt ting, hvars historia vore intet annat än serien
af de åtgärder, som med afseende på detsamma blifvit
utifrån vidtagna; dels så, att Bibelen persofinieras och
dess historia, i likhet med hvarje personligt väsendes,
fattas såsom det kontinuerliga uttrycket af ett i mer eller
mindre mån framträdande förnuftigt medvetande. I förra
fallet skulle Isagogiken, såsom utgörande Bibelens historia,
hafva att förtälja endast om den behandling, som Bibelen
från menniskornas sida rönt; men uppenbart är, att
Isa-gogikens uppgift är en vida större och mera omfattande.
I sednare fallet skulle Isagogiken framställa för oss, i
hvad mån det förnuftiga medvetandet uti den såsom ett
personligt väsende tänkta Bibelen framträdt; men det är
lika uppenbart, att något sådant icke heller är allt, som
Isagogiken bör framställa. Isagogiken vill nemligen
skildra, icke ett förnuftets framträdande i partiel och vanlig
mening, utan framträdandet af ett sanniugsmedvetande,
äfven om detta skulle visa sig öfverskrida gränsorna för
det ändliga, och på samma gång gränsorna för hvad vi
uti egentlig mening kalla historia.

5. Äfven sistnämda försök att angifva Isagogikens
begrepp och ändamål måste således anses mindre
tillfrids-ställande. Orsaken är ingen annan än den nyss antydda,
att denna vetenskaps föremål, Bibelen, är, i förhållande
till allt, som kan hafva en historia uti detta ords vanliga
och egentliga betydelse, någonting enstaka, utomordentligt
och väsendtligen olikartadt. Bibelen måste, om den icke skall
förneka sig sjelf, fordra att få vara den absoluta normen
för mensklighetens förhållande till Gud. På erkännandet
af det berättigade uti detta kraf beror, huruvida på
menniskornas religiösa lif Bibelen skall kunna något eller alls intet
inverka. På detta erkännande beror, huruvida en kristlig
tro och trosvetenskap finnes till eller icke. Utan detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free