- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
71

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

71

ett ursprung, enär de hvarken stå isolerade icke heller i
motsägelse mot hvarandra. Hvad som särskilt handlar
om någon viss af de här förekommande hufvudpersonerna,
Samuel, Saul och David, bildar visserligen slutna
historiska grupper; men dessa äro dock genom ömsesidiga
hänsyftningar på hvarandra till en inre enhet förbundna.
Man har sagt, att i dessa böcker skulle innehållas dubbla,
delvis hvarandra uteslutande berättelser om samma sak;
men denna skenbara dubbelhet beror dels på de
semitiska historieskrifvarnes sätt, att åter upprepa en redan
gjord framställning, dels derpå, att i verkligheten olika
händelser haft med hvarandra en förvillande likhet.

Ehuru Talmud uppgifver, att Samuel skulle vara
författare till de efter honom nämda böckerna, har man
dock nödgats frångå denna mening af det skäl, att den i
dem innehållna historien sträcker sig utöfver Samuels tid.
Ocli det enda, man om författarens person vet med
visshet, är, att han varit en profet, som lefvat icke långt efter
Salomo. Att han icke lefvat sednare än denna tid, och
att följaktligen ifrågavarande böcker icke sednare
tillkommit, kan man sluta deraf, att der ingen antydning
förekommer om rikenas sednare inträffande förfall eller om
exilen. Språket är dessutom rent från kaldaismer och
andra sednare former. Emellertid kan författaren ej
heller hafva skrifvit förr än efter den under David började
söndringen inom det davidiska riket. Ty 1 Sam. 27: 6
säger: "Då gaf honom (David) Akis (konungen i Gat i
Filistäen) på den dagen Ziklag. Deraf är Ziklag Juda
konungars allt intill denna dag" Då de böckerna
författades, som kallas Samuels, hade således någon tid
förflutit efter den, på hvilken Juda började hafva konungar,
som icke på samma gång voro de öfriga hebräiska
stammarnes. Icke förr än i slutet af Davids regering och icke
sednare än under den tid, som följde närmast efter
Salomos, kunna således ifrågavarande böcker vara författade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free