- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
17

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sjelf lofvat anskaffa, sökte hedningarne att genom
menniskooffer åstadkomma en mot hennes brott
svarande försoning; och så uppstod bruket att offra
kroppens frukt för själens synd». Ämnet för vår
betraktelse är emellertid, icke upphofvet till
hedningarnes föreställningar, utan hednaverldens tillstånd.

Och nu måste jag i största korthet svara på frågan:
Om vid den tid, hvarom vi tala, de religiösa bruken
voro sådana, hurudant var då hedningarnes sociala
och sedliga tillstånd?

Äfven om man gör tillbörligt afseende på poetiska
öfverdrifter och brist på historisk noggrannhet, vittnar
dock häfdens röst enstämmigt, att folkens sociala
tillstånd var ytterst uselt och förnedradt.

Barnamord herskade nästan lika allmänt som de
bruk, om hvilka vi nyss talat. Och det icke blott i
barbariska länder, der de ännu äro gängse, såsom i
Indien och Kina och bland de Amerikanska stammarne
(der modren gräfver en graf, innan hon framföder sitt
barn), utan äfven i det förfinade Grekland och bildade
Rom.

Ibland Ateniensarne och Gallerna berättigade lagen
föräldrar att aflifva sina barn. I Sparta ålade lagen
fadren att förevisa barnet för en pröfningsnämnd; och
om det befans vänskapligt eller svagt, så kastades det
i en djup håla nära berget Taygetus. Aristoteles
säger: »Det är nödvändigt att utsätta (d. ä. för att
förgås) svaga och sjukliga barn för att hindra
befolkningens alltför hastiga tillökning». Plato stadgar i
sin »mönsterrepublik», att barn, som efter all
sannolikhet skulle bli sjukliga, icke borde få lefva. Så gåfvo
Romuli lagar föräldrar rätt att afdagataga sina barn.
De romerska medborgarne Erixo och Arius piskade
båda ihjäl en af sina söner *). Tertullianus försäkrar,
att romarne utsatte sina söner, eller dränkte dem eller

w) Seneca, de Clementiå, 1: 4, 15.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free