- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
139

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

han är i begrepp att mottaga dufvan med oliveqvisten
såsom en sinnebild af frid, hopp och försoning. En
dylik afbildning kan tjena som en profbit på en stor
mängd dylika. Arken är reducerad till en kista och
patriarken är ensam. Artisten har tydligen lånat
sitt mönster från ett då gängse hedniskt mynt; och
som det var hans afsigt att snarare bibringa en
idé eller stämning, än åstadkomma en historisk tafla,
framstälde han endast Noah och fågeln, utan att
omgifva honom med hans familj och djurverldens
representanter.

Näst efter Noah är kanske Jonah den mest
omtyckta figuren. Hans historia ansågs förebilda
döden och uppståndelsen. »I underjordiska kapell»,
säger Maitland, »då de lefvande endast genom en
tegelsten eller stenskifva voro skilda från de döda, och
genom sina förföljares våldsamhet hotades att, kanske
innan de slutat sin gudstjenst, blanda sitt stoft med
deras, intog helt naturligt hoppet om det tillkommande
lifvet en framstående plats i deras föreställningar och
man grep ifrigt efter allt, som kunde hjelpa en
bäfvande tro att fatta den fröjdefulla verkligheten. Man
ser öfverallt Jonah, som kommer ut ur hvalfisken eller
sitter tillbakalutad under kurbitsen, först ristad på
väggarne och sedan uthuggen på sarkofagerna. Man
glömde bort den ursprungliga hjeltens synder och
sorger och tänkte blott på honom såsom en sinnebild af
ett uppståndet helgon. Men denna ofta förekommande
bild har ännu en mening: »Här är mer än Jonah».
Det var den gudomliga tillämpningen af profetens
historia på Kristi död och uppståndelse, som gaf den ett
särskildt intresse; ty församlingen såg i sitt hufvuds
uppståndelse en fröjdefull pant på hans lemmars vissa
uppväckelse. De äldsta kristna skådade i denna bild
sin egen lefnadsbana, sin öfvergång från det ostadiga
elementet (en alltför trogen bild af detta närvarande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free