- Project Runeberg -  Evangeliets segertåg genom världen /
39

(1902) [MARC] Author: Henry Ussing Translator: Pontus Sjöbeck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den evangeliska missionens första uppspirande - B. Reformert mission under 1600-talet - Holländsk kolonimission

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 39

Den första allvarliga missionsrösten inom den reformerta kyrkan
höjer sig i Holland, där professor Savaria i Leyden vid 1500-talets
slut klart och tydligt med utgångspunkt från Matt. 28 framställer
kyrkans ständiga missionsplikt, men han bekämpades häftigt af både de
reformerte (Beza) och lutheranerna (Joh. Gerhard och Brochmand).

Vid början af 1600-talet förändras emellertid de politiska
förhållandena så, att de reformerta landen komma i ständig och nära
beröring med hednalanden. Och under det att Herren sålunda själf
lade hedningar invid de kristnes dörrar, funnos också kristne, som
förstodo hans maning och upptogo arbetet, om ock under motstånd
från många håll. Därför tager den evangeliska hednamissionen sin
början i Holland och i England.

Holländarne, hvilka — till stor del af religiösa skäl
uppreste sig emot det katolska Spanien (1579) och under blodiga strider
vunno samt bibehöllo sitt oberoende, drogo med af friheten stärkta,
friska krafter öfver världshafvet, undanträngde snart portugiserna från
deras flesta ostindiska besittningar och grundade ett mäktigt
kolonivälde på Ceylon, Molukkerna och Formosa. I
öfverensstämmelse med reformationens åsikter om den världsliga öfverhetens plikt
ålade generalstaterna uttryckligen det nederländska ostindiska
handelskompaniet (genom privilegiet af 1602) att vaka öfver
kyrkans behof och i de nya besittningarna omvända hedningar.

Visserligen var den innersta tanken härmed från början mera
statskyrklig och antikatolsk (portugisernas fördrifvande) än sant
evangelisk. Därför blef t. ex. också på Ceylon, där den katolska
missionen alltifrån Xaviers tid haft stor framgång, all katolsk gudstjänst vid
dödsstraff förbjuden, och de omvände katolikerna försattes i en mera
ogynnsam ställning än hedningarne. Likväl framkallade själfva den
förelagda uppgiften snart flera lifliga missionsröster (Heurnius, som
sedermera drog ut som missionär m. fi.). Ja, 1622 upprättades på
förslag af teologiska fakulteten i Leyden ett indiskt seminarium,
som utsände en rad duglige män. Den starka missionsandan
behagade dock icke kolonistyrelsen, i följd hvaraf seminariet måste efter
tolf års arbete nedläggas. Och säkerligen funnos under seklets lopp
icke så få lefvande vittnen bland de holländske koloniprästerna, hvilka
med nit och själfuppoffring arbetade bland hedningarne, men flertalet
voro dock egentligen blott legohjon, som endast af nödtvång
stannade sina fem år ute i främmande land. Och trots många prisvärda
evangeliska grundsatser blef missionsarbetet i allmänhet i hög grad
ett utvärtes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:17:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/segertag/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free