- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
458

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

458 HVARFÖRE AF SKÖLD. EJ BLEF ETT NATIONELT DRAMA.

ken. är den bästa och inest bildade; dit samlas förmågorna
inom hans eget fack, och genom beröring och täflan med
dem utvecklas hans egna anlag. Der utbildar sig vidare
en bestämd smakrigtning, uttryck af det för folket egna
sätt att åskåda, känna ocli tänka, en smakrigtning. som
visserligen icke får sin bestämda form utan inverkan af
skalden, men under hvars inflytande denne dock sjelf på
samma gång står och hvilken på honom återverkar. I alla
de länder, der ett nationelt drama uppstått, har utan
undantag hufvudstaden varit den ort, der det vunnit sin
utbildning; så Madrid, London, Paris, Köpenhamn ocli de
italienska hufvudstäderna. Hos oss var, som vi sett, den
egentliga härden för dramatisk verksamhet förlagd till
småstäderna; från Upsala kommo de spelande till Stockholm,
när någongång skådespel der skulle uppföras. Hade ändock
ett universitet legat i Stockholm, hade dermed åtskilliga
vilkor för bildande af eu nationalteater kunnat lättare
fyllas. Studenterna hade då genom skådespels uppförande
kunnat väcka och utbilda smaken för teaternöjen,
synnerligast om man följt den väg Messenius anvisat; möjligen
hade på grund af denna väckelse dramatiska författare
framträdt, och ur studentkretsen hade kunnat utgå
skådespelare, hvilka omfattat konsten som yrke; ty utan
yrkesskådespelare och en stående teater är bildandet af ett
nationelt drama omöjligt. Då i Köpenhamn 1722 den
"Danske Skueplads" öppnades, utgjordes flertalet bland
aktörerna af studenter; de älsta tyska trupper bildades af
studenter1); oeli när i slutet af århundradet en teater
öppnades i Stockholm, var det likaledes studenter, som bildade
det första svenska skådespelarsällskap. Nu deremot voro
de ende representationer, som i Stockholm under denna
tid uppfördes, några latinska teateröfningar i tyska skolan.
Under sådana förhållanden återstod endast som en
möjlighet, att hofvet skulle åtagit sig vårt unga drama och ge-

’) Overskou, s. o. I. s. 172. Devrient, s. o. s. 200 o. följ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0470.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free