- Project Runeberg -  Svenska tonsättare under nittonde århundradet /
29

(1908) [MARC] Author: Lina Lagerbielke
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Täxt - Franz Berwald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bofast och älskad i Sverige, och dess enkla, fria och högstämda
toner har den naturligaste anklangen i svenska bröst. Endast
helt få tonsättare ha vågat sig utom sångens helgade gränser,
och de verk som då frambragts äro i allmänhet ej af bestående
värde. Ett undantag från denna regel bildar Berwald, och vi
kunna med stolthet räkna honom som Sveriges störste
instrumentalkompositör.

Berwalds släkt härstammade dock ej från Sverige utan var
bosatt i Slesvig, därifrån fadern inflyttade till Stockholm och
erhöll anställning vid hofkapellet. Familjen var musikalisk, och
en kusin till vår tonsättare verkade mellan åren 1814—49
såsom chef för hofkapellet, med framgång arbetande på operans
höjande. Franz Adolf Berwald, född i Stockholm den 23
juli 1796, uppväxte sålunda i ett musikaliskt hem, och när hans
egna anlag ganska tidigt framträdde, erhöll han af fadern
undervisning i violinspelning och uppträdde redan i sitt tionde år
på en af dennes konserter. Han fick sedan ledning af du Puy
och anställdes i hofkapellet. Någon regelbunden skolundervisning
ingick ej i planen för gossens uppfostran, och när
kunskapsbegäret vaknade, fick han på egen hand söka tillfredsställa
det. Detta tyckes särskildt varit fallet, när han vid ett besök
i prosten v. Schwerins bildade hem insjuknade och sedan under
ett långsamt tillfrisknande hade tid och tillfälle att studera. Han
fortsatte sedan på egen hand att förskaffa sig insikter i olika
ämnen, och den naturliga och mångsidiga begåfningen gjorde,
att han med lätthet satte sig in i allt och äfven visste att
omsätta sina kunskaper i praktiken. Också de teoretiska
musikstudierna fick han själf sköta och erhöll aldrig någon undervisning
i komposition.

De första kompositionerna skrefvos ganska tidigt, ehuru
ingen fick vetskap om dem förrän långt efteråt. Musiken till
“Gustaf Vasa“, hvaraf nu blott en marsch finnes kvar, “Slaget vid
Leipzig“, septetten samt en violinkonsert skrefvos redan före
1828, då den unge Berwald beslöt att lämna Stockholm för att
utomlands skaffa sig den utbildning han ännu kände sig behöfva.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:56:41 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sveton19/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free