- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
57

(1882) [MARC] Author: Peter Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

57
«gne Landsmcend dråk,"’) og nyo blot Vand som
Drik (Dan. 1, 12). Og Gud velsignede denne enkle Spise
og denne ikke-berusende Drik saa, at Daniel og hans Venner
blev dejligere og federe end de, som aad af Kongens Mao.
Da de svenste studerende bedrovede Amerikaneren Baird med
sine ~diHnvinßßUMr", var det ialfald ikke foranlediget af
bibelske Grunde. Thi — ifolge Guds Ord — velsigner Gud
et DanielsMhold. men hvor Drukkenstab pves, der skriver
en Finger paa Vcrggen Ord, som faar Konger til at blegne
(Dan. 5, 1. 9. 27). Vi finder saaledes dette Afhold an
mcerket hos snart lagt saa mange af de hellige Moend, hvis
Opfoftringsmaade beflrives. saasom Samson, Daniel, Ha
nanja, Misael, Asarja og Johannes den Dsber. Taler disse
Eksempler intet tilluglinger i vor Tid, hvordan er da deres
Tro paa Guds Ord?
Hos Daniel og hans medstuderende var der ikkeSpsrgs
maal om noget Nasirceerlsfte; der fandtes nok Vin, hvoraf
han som ikke behsvede at blive uren. Hvorfor dråk
disse Hjnglinger alligevel ikke berusende DriN Jo, fordi den
hellige Guds Aand lcrrte dem at forsage det. som vilde have
forpget og forstcerket deres Fristelser, draget dem nd i Ver
densbulderet og forstyrret den paradisiske Nattergals herlige
Slag i deres Hjerters Rosengaard.
Profeten Hose as hidleder Daarflaben fra Horeri,
Vin og Most (4, 11). Most (Thirosch) stal ifplge Gesenius
have faaet sit hebraiste Navn for at betegne dets Evne til at
indtage og besvcrre Hjernen. Af Es. 65. 8 sees, at det be
tegnede selve Mosten i Druen, saaledes ugjcrret Prik i Mod
scetning til Vinen, som saaledes her synes at betegne gjcrret
en Paamindelse om, at al Drik, som kan have Indvirk
ning paa Sindet, maatte bruges med Sparsomhed og ester
npie Prpvelse. I 7 Kap. 14—16 skildrer han deres Tro
og Gudsdvrkelse, som vil sammenblande Inotryk af stoerke
Naadersrelfer med Indtryk af stcerke Drikke, Der
kan vel findes en Paakaldelse, men ikke af Hjertet; de kan
komme til Vcrkkelse, saa at det bliver et Angstraab, som
Herren kalder enTudenpaasinSeng - i Drukken
skabsforeningen, hvori de er forblevne, idet de ikke vilde gaa
ind i A fholdslejren; de samles stundom for Hvedes
og Thirosch’s (den til Hjernen flaaende Mosts) Skyld,
*1 Udhcrvet af Overscetteren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:06:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/totigol/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free