Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
132
bok »Verner von Heidenstam»; tilläggsvis må här
vidare anföras såsom ytterligare bidrag till känne-
domen om Heidenstams ungdomsdiktning (jfr s.
32): »Pio No no, ett ämne, som saknar grund-
tanke, är ett omoget försök och kan offras åt lå-
gorna. Elsa lovar betydligt mer, ehuru även där
lyriken pulserar inom den episka formen. Jag av-
råder dig icke från att fortsätta åt detta håll, men
därtill behöves ett lugnt jämnmått. Av Pio Nono
t. ex. kan något göras, om du koncentrerar allt
kring dogmen om den syndfria Maria och hänför
samma dogm till Maria Colonna.» — — — Tope-
lius anmärker, att två av styckena, Kärlek och
Idealet, synas avvika från den »rena och på
kristendomens sanningar grundade världsåskådning,
som genomgår flertalet av dessa stycken» och anför
ur det sistnämnda en strof:
Och går jag under, stöts jag ned
och fläck mitt rykte bär,
då skäll hon hänryckt följa med
så djupt, som fallet är.
mot vilken han polemiserar, bl. a. tilläggande som
ett välment varningsord: »Det blev i tiden det
största svenska snillets olycka — Almquists — att
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>