- Project Runeberg -  Det hellige Land /
347

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 24. Byer, Landskaber, Mindesmærker m. m., i alfabetisk Orden - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6. 2000—1053- NAVN. ÆLDSTE HISTORIE. 347
Om Zions Nordgrænse er der ført den heftigste Strid, da den rører Ægtheden af
den Hellige Grav. De, der forsvare Gravens Ægthed, lægge Taarnet Hippikus ved Jaffa
porten og give den anden Mur en saadan Retning, at den kristne Bydel, hvor den Hellige
Grav ligger, paa Kristi Tid laa udenfor Staden. Lægger man Taarnet Hippikus ved
Kasr Jalud, saa har den kristne Bydel allerede, førend Agrippa (f 44 ef. Kr.) byggede den
tredie Mur, ligget indenfor Muren og dermed vilde den Hellige Gravs Uægthed være
godtgjort. (Se No. 26, 1).
6. Navn og ældste Historie (2000—1053). Jerusalem, som betyder Fre
dens Grundlægning, »Fredensgrund«, kaldes bare Salem, Fred, Sal. 76,3: »i Salem er
Herrens Hytte og hans Bolig paa Zion.« — Om det end ikke strengt kan bevises,
’saa er det dog høist rimeligt, at Jerusalem allerede 1000 Aar, før Asaf digtede nævnte
Salme, er omtalt under Navnet Salem. Abraham havde slaaet Kedorlaomer ved Dan
og forfulgt ham til nordenfor Damaskus. Han boede dengang i Mamre Egelund ved
Hebron, og hans Vei, baade frem og tilbage, faldt naturligst over Jerusalem. Da han
drog hjemover, gik Kongen af Sodoma ham imøde til Sjave Dal, »det er Kongedalen«.
Og Melkisedek, Konge i Salem, bragte Brød og Vin ud og velsignede ham Og Kon
gen af Sodoma sagde: »giv mig Folkene og tag Godset til dig« 1. —Af Gangen i
Fortællingen vil det være klart, at Kongedalen og Salem maa søges i hinandens Nær
hed. Kongedalen er nævnt en Gang til: »Absalon havde taget og-opreist sig den
Støtte, som er i Kongedalen, og den blev kaldt Absalons Mindesmærke indtil denne
Dag« 2. — Idet Josefus gjengiver dette Sted, lægger han til, at Støtten stod to Stadier
(1200 Fod)fra Jerusalem 3. Har Josefus opgivet Afstanden rigtig, saa har man kun Val
get mellem Hinnoms og Kedrons Dale. De ere omtrent lige store, og i deres Beskaf
fenhed er der ingen Grund til at kalde den ene Kongedalen fremfor den anden.
Kongedalen fik heller ikke sit Navn efter sin Beskaffenhed, men paa Grund af nævnte
Møde. Naar det nemlig fortælles, at Kongen af Sodoma gik Abraham imøde til Sjave
Dal, »det er Kongedalen«, saa er derved-peget hen paa, at Dalen skiftede Navn efter
Kongemødet. Abraham bar vistnok ikke Kongenavn; men han havde vist sig jævn
god med Landets Konger.
Til Styrke, om just ikke til Bevis for, at Salem og Jerusalem er samme By, kan
fremføres deres Kongers Navne: Melkisedek betyder Retfærdigheds Konge; Jerusa
lems Konge, da Josva tog Landet, hed Adonisedek 4 , som betyder Retfærdigheds-
Herre. Han er den eneste Konge i Jerusalem, hvis Navn er optegnet, før Byen blev
tågen af David.
Asaf kan vistnok Sal. 76, 3 for Versemaalets Skyld eller med digterisk Frihed
have brugt den kortere Form Salem for Jerusalem; men det er heller ikke urimeligt,
at han har havt 1 Mos. 14, is for Øie; ialfald holdt Jøderne i senere Tider enstemmig
1 1 Mos. 14, is—31. * 2 Sam. 18, is. 8 Jos. Hist. 7. 10. 3. 4 Josva 10, i.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free