- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
16

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I Perugia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

knubbiga lilla gosse, som skulle leka med fågeln på knäet, har i blick
och uttryck något över-barnsligt, liksom sedan i ännu högre grad
Jesusbarnet i den Sixtinska madonnan. Kompositionen samt Mariafiguren
äro, såsom man påpekat, fullt peruginska. Den unge mästaren
röjes dock på den synnerligen väl beräknade insättningen i bildytan
samt på fördjupningen och intrycket av kroppslighet, åstadkommet
bl. a. genom de ypperliga förkortningarna. Marias högra hand (med
boken) röjer ävenledes Rafaels mästerskap.

Storverket från slutet av hans Peruginotid är Marias förmalning,
den vanligen s. k. Sposalizio, en ganska stor tavla (nära 1 m. 70 cm.
hög), en gång befintlig i kyrkan S. Francesco i Città di Castello, nu
i Breragalleriet i Milano. Man har sedan gammalt jämfört denna
komposition - som signerats å templets arkitrav över ingången
RAPHAEL URBINAS MDIIII — med en mycket liknande som utförts
för domen i Perugia, nu i galleriet i Caen, Frankrike. Denna
senare går vanligen under Peruginos namn, och dokument visa att
mästaren fått en sådan beställning år 1499, men följande år annu icke
utfört den, samt att den 1503 var under arbete. Det har framkastats
tanken på att icke Perugino själv utan en av hans efterföljare, som
utvecklade sig parallellt med Rafael, Lo Spagna, utfört den och visserligen
med Rafaels Sposalizio till mönster (Berenson). Å andra sidan
har en nyare forskare - på grund av tavlans bristande orginalitet
och mindre höga kvalitet (långsträckta “silhuettartade“ figurer som
skära varandra, “intetsägande ansikten“, samt kompositionens “saknad
av rumlig jämvikt“) - velat påstå att Rafael icke utfört Sposaliziobilden
utan låtit en medhjälpare (Penni) göra det - samt signera den
med hans namn.

För mig ställer sig saken på följande sätt.

Vad originaliteten beträffar, så går det allmänna kompositionsschemat
i båda bilderna, med en ceremoniscen nedanför ett tempel
av centraltyp, tillbaka till Peruginos fresk i Sixtinska kapellet med
Lärjungarnas kallelse och Petrus’ beläning. Detta schema har Perugino
åter upptagit, då han nära tjugo år senare fick beställning på
altarbilden för domen i Perugia, och med denna komposition har han
låtit sina verkstadsmedhjälpare arbeta. Två bilder blevo så färdiga,
den ena, som mera troget slöt sig till mästarens komposition, och vari

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free