- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
66

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

just här ville undvika stelhet och enformigt allegoriserande, som ännu
vidlåder t. ex. Peruginos Cambiofresker (Perugia, se ovan s. 12).
Mästerligt har han utnyttjat den anordning, som det i väggen sittande
fönstret betingade: däröver reser han Parnassen. Emellertid kan det
icke hjälpas att intrycket blir något splittrat och oroligt; grupperingen
tyckes på vissa punkter sakna mening. Det hela är dock väl balanserat,
och linjerna gå mjukt och i vågig korrespondens, både vad
huvuddelarnas förbindelser och detaljerna angår. Icke minst bidrar
färgen — som i denna bild är bättre bibehållen i sin ursprunglighet
än i de två ovan behandlade bilderna — att ge en konstnärlig avvägning
åt det hela. Också här är — såsom Waldmann påpekar —
tvåklangen av gult och blått dominerande, nämligen i växling. Kraftigt
framglänser i övre planet till vänster Homeri blå mantel och som
kontrastfigur den stående sånggudinnan till höger (vändande ryggen
till) i gyllene gult; likaså bilda hörnfigurerna i de nedre partierna till
vänster och höger motsvarigheter och kontraster i resp. gult och blått.
För övrigt är också här färgväxlingen livlig.

Flere enstaka grupper både i de centrala partierna och i utkanterna
fängsla genom både linjer och uttryck.

Vissa figurer framträda i historisk uppfattning. Man igenkänner
bredvid Homeri’ mäktiga gestalt Dantes mera silhuettartade och
skugglika samt på andra sidan Virgilus. Nedanför sitta skaldinnorna
med Sapfo längst fram. Bland personagerna i övre planet till höger
har man bl. a. velat identifiera den under Rafaels tid berömde Sanazaro.
De två nedanför längst fram stående skola vara Pindarus och Horatius.

Det finnes ett stick av Marcantonio, som visar Parnassen med åtskilliga
avvikelser från Rafaels utförda komposition, flera trädgrupper,
genier i luften m. m., i fyrkantigt format. Om det icke återgår på
ett äldre utkast av Rafael själv, återger det väl en i hans verkstad
framkommen variant. Att det skulle vara en föregående komposition
av annan mästare — Sodoma — anser jag uteslutet. [1]

Jus suum unicuique tribuit (fig. 32).


[1] Bland svagheter i Rafaels bild kan man anmärka upprepningen av den sittande ställningen
från sånggudinnan närmast Apollo i Sapfofiguren nedanför honom. Dylik i ögonen
fallande upprepning av ett sammansatt kroppsmotiv med än mera osköna linjer förekommer
också någon gång i Skolan i Athen, se t. ex. två figurer på övre trappavsatsen
t. höger.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free