- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
96

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vävnadskonsten stod nu högst i Europa. Redan länge hade man
också från Italien låtit utföra vävnader i Arras — därav det vanliga
namnet på sådana vävnader “arazzi“ — samt i Brüssel. I Pieter
van Aelsts verkstad vävdes nu dessa rafaeliska kompositioner sannolikt
åren 1517—1519, och de synas ha varit uppsatta i kapellet innan
Rafael avled. Länge fingo de dock icke hänga där i fred. Vid Roms
plundring 1527 spolierades de, återkommo väl sedan efter hand, men
illa medfarna, och äro nu upphängda i ett annat rum, efter dem
kallat “Galleria degli arazzi“. Det vävdes emellertid i Brüssel också
andra exemplar, som nu återfinnas splittrade i olika museer och slott;
fullständigast är exemplaret i Kaiser Friedrich-museet, Berlin (där blott
det lilla stycket med Paulus i fängelset fattas).

Kartongerna — utförda i limfärg på papper, med scenerna omvända
i förhållande till de utförda tapeterna — synas ha stannat kvar i
Brüssel. Sju av dem köptes, på Rubens’ initiativ, av konung Karl I
av England. De hängde länge i Hampton Court, numera bevaras de
i S. Kensington (Victoria and Albert) Museum, London. — Försvunna
äro kartongerna till Stefanus stenas, Pauli omvändelse och Paulus i
fängelset. De motsvarande tapeterna visa kompositioner, som äro
mera ojämna i linjerna och mera oroliga än de andra sju bilderna.
De hava således sannolikt varit utförda av verkstadsmedhjälpare.
Bland sådana namnes här av Vasari särskilt G. F. Penni, som skall
ha gjort teckningarna till bårderna; det är dock troligt att han (och
Giulio Romano) även medverkat vid själva huvudscenerna och utfört
vissa av dem. Det uppgives också, att Rafael blott skulle ha tecknat
dem i mindre format.

Vid de sju bevarade kartongerna skola vi nu dröja.

En ibland de yppersta är Det stora fiskafänget (fig. 44). Två
båtar med tre personer i var synas utanför stranden. I den till höger,
något längre ut än den andra, hålles åran i aktern av en man, vilken
— såsom man riktigt anmärkt — liknar en antik flodgud, och två
andra anstränga sig för att få upp den av fisken nedtyngda noten.
I den främre båten synas också två fiskare; de vända sig mot Jesus,
som sitter i aktern. Fiskarne böra väl tolkas som Petrus och Andreas.
Båten är f. ö. full av fisk. Vid undret har Petrus fallit ned framför
Jesus tillbedjande, Andreas gör en högst talande åtbörd av förfäran,
blandad med beundrande hängivenhet. Andreas representerar i denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free