- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
116

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ritkontor. Här voro bl. a. Giulio Romano och Antonio da Sangallo
d. y. sysselsatta. Det var åtskilliga betydande uppdrag som denna
Rafaels verkstad mottog. Jag har redan omtalat loggiorna vid Cortile
di S. Damaso i Vatikanen, till vilka vi nu återkomma.

Vid Petersplatsen (fig. 56), där Berninis kolonnad nu döljer fasaderna
av påvens palats, ligger (bakom kolonnaden) S. Damasogården, kringbyggd
å tre sidor. Å fig. 56 ser man, närmast Peterskyrkan, den
östra flygeln därav, till vars prydande Leo X gav Rafael i uppdrag
ätt därtill knyta pelarhallar i tre (fyra) våningar. I den tredje våningen,
till vilken de nya praktrummen slöto sig (jfr ovan s. 56), skulle påvens
antiksamling uppställas, och här skulle utsmyckningen bliva särskilt
glänsande i antikiserande stil: det blev det ovan omtalade
dekorationsarbetet, för vilket Rafael satte sina bästa medhjälpare i gång.
Själva byggnaden fullbordades med sina fyra våningar av Antonio
da Sangallo. Det yttre (fig. 57) visar, i vackra proportioner med
genomförd enkelhet, pilastrar och gesimser samt balustrader. De tre
övre våningarna voro ursprungligen öppna (de två försattes med
glasfönster, den översta med mur år 1813). Den nedersta våningen hade
rustikaomramningar; de två mellersta öppna bågar, den översta rakt
bjälkverk å kolonner (se fig. 57, uppritningen t. h.). Det inre har
över betäckningarna stickbågar eller trubbvinkliga gavlar (jfr fig. 52
och 55 ovan), det konstruktiva är för övrigt också här helt enkelt,
dock är valvkonstruktionen, med höga, tresidiga kupor uppgående över
den raka gesimsen, mycket sinnrik: här anbragte också Rafael sina
förnämsta dekorativa arbeten, de bibliska scenerna. För övrigt är ju
denna inre dekoration i målning och stuck särdeles rik, som vi sett;
antika motiv, såsom kassettering, meanderlister m. m. förhärska jämte
grotteskerna. — Skönheten av denna hall fullbordades genom golvbeläggningens
majolikaplattor med ornament i glasyr, som Rafael beställde i
della Robbia-verkstaden i Florens (nu blott ett par rester i behåll).

För påvens vän och ekonomiske hjälpare, “il gran mercante della
christianità“, Agostino Chigi, var Rafael, som jag antytt, sysselsatt både
som arkitekt och målare. Vid hans villa togos Rafaels byggmästarkunskaper
och smak i anspråk, om icke — såsom vissa forskare antaga
— för själva huvudbyggnaden, som lämnades (enligt Vasari) åt
Peruzzi att utföras, så för några sidobyggnader, en loggia åt Tibern
samt de präktiga stallbyggnaderna (nu till större delen, liksom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free