- Project Runeberg -  Hvad vår kamp gällt. Stämningsbilder från "opponenternas" 20-åriga verksamhet /
8

(1905) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

själfva grunddriften hos hvarje äkta konstnärsnatur och
den bärande egenskapen framför alla andra i fråga om
konst och hvad till konsten hör. Tolstoi har i sinbok
"Hvad är konsten" ägnat en afdelning, den bästa i
boken, åt denna kardinaldygd hos konstnären, den
konstnärliga personlighetens a och o. — "La sincérité est
la condition essentielle de Part." — Ingen konstnär
skall kunna känna sig oberörd af den predikan om
konstnärens ärlighet mot sig själf, Tolstoi här med
flammande vältalighet slungar ut i konstnärsvärlden
och som går direkt och med oförliknelig träffsäkerhet
till konstnärshjärtats ömmaste punkt. Uppriktighet —
det är för Tolstoi hvad som skiljer den äkta konstnären
från den oäkta. — Säkert är: den konstnär som börjat
dagtinga med sitt konstnärliga samvete, som för äras
eller vinnings eller "för det dagliga brödets" eller "för
de sinas" skull (som det urskuldande heter) eller af
slöhet prutat af på sin sanning och förnekat den lösen
som ensam kan frälsa en konstnärs själ, denna lösen:
hänsynslös uppriktighet — i dag och i morgon och i hela
ditt lif och i allt som rör din personlighet och din konst,
den konstnären har andligen snöpt sig själf, och hans
verk skall lika säkert bära märke däraf som hela hans
personlighet och hans syn på lifvet. Den konstnär som
sålt sin förstfödslorätt för en grynvälling, som för yttre
förmåners skull gifvit afkall på att äga sitt konstnärliga
oberoende fullt och helt, i såväl tal som handling, han
skall ofelbart förlora konstnärens bästa klenod:
själf-känslan, den glada och bergfasta tron på sig själf och
sina egna ämnens bärkraft, och förr eller senare skall
8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brkamp/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free