- Project Runeberg -  Hvad vår kamp gällt. Stämningsbilder från "opponenternas" 20-åriga verksamhet /
70

(1905) [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dius Civilis". “Hur kunde magistraten refusera en
tafla af sin tids störste mästare för att i stället uppsätta
en annan tafla öfver samma ämne, hvilken vid den nu
skedda besiktningen (18 mars 1892) blifvit kallad
medelmåttig –––––“ Så frågade det indignerade kansli-

rådet. Ja tänk, så underliga kunna människors ögon
vara och så kunna de förändras!––––––

För resten: tänk på Delacroix, Millet, Corot,
Courbet, Whistler, Manet, Monnet, Rodin, till och
med Puvis de Chavannes — och många andra! Hur
många arbeten af dem, om hvilka man numera slåss
konstvärlden rundt, som kosta otroliga summor och
som hängas på hedersplatserna öfverallt i Europas
och Amerikas gallerier, ha icke en gång refuserats
från den “blott tillfälliga salongen i Paris“*. Titta för
ro skull in i “impressionisternas" sal i
Luxembourg-galleriet eller i “impressionisternas" sal i museet i Berlin,
Är detta verkligen samma hånade, utskrattade
impressio-nister, som evinnerligen stängdes ute från “den
tillfälliga salongen i Paris", tills de en vacker dag gåfvo
den en god dag och togo sitt öde i sina egna händer?
Tänk, att det verkligen är det! Men hvart har
majoriteten af de taflor tagit vägen, som då strålade på den
tillfälliga salongens hedersplatser? Jo, den har gått

* Millets målning »Döden och vedhuggaren» i Köpenhams
Glyptotek (målad samma år som hans »Angelus») torde vara
känd i original af en stor mängd svenskar. Denna tafla
refuserades till salongen i Paris 1859. — Rodin, nutidens störste
bildhuggare, kan skryta af att ha blifvit refuserad äfven från —
Nationalmuseum i Stockholm så sent som 1897.

70

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:47:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brkamp/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free