- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
15

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 15

trots de häftiga strider de framkallade, förefalla relativt
oskyldiga. Ty nu gäller striden verkligen konstens mål
och innersta mening. Det som pågår är en fullständig
revolution av västerländsk konstuppfattning, sådan den
formats sedan renässansen. Det är då sannerligen inte
underligt, 0111 de konstnärliga uttrycksformerna nu äro
än mer våldsamt olika de tidigare och väcka publikens
häpnad.

Den nya uppgift renässansen gav bildkonsten var,
därom synes vår tids konstlärda med Wölfflin i spetsen vara
eniga, i första rummet den "att återge intrycket av
verkligheten". Medeltiden hade, åtminstone i fråga om
målarkonsten, nöjt sig med en abstrakt dekorativ konst,
som gav föremålen på ett sådant sätt, att någon
samman-likning med naturen i illusionistisk mening icke kunde
ifrågakomma. Men en sådan sammanlikning tränger sig
med den utveckling konsten får genom renässansen med
allt större styrka på åskådaren.

Om man skall nämna en konstnär, som mer än någon
personifierar renässansens genombrott och det nya
programmet, måste det bli Leonardo. I sin konst och sina
skrifter har han utformat de flesta av renässansens
grundprinciper. Av dessa var, säger han själv,
"rund-ningen målarkonstens högsta ära". Den fulla
kroppsligheten var härmed för fyra århundraden framåt
sanktionerad som konstnärens huvuduppgift. Först gällde
form-fulländningen huvudsakligen människokroppen och
ursprungligen med en tydlig, idealiserande tendens. Senare
kommer den emellertid även att gälla alla andra föremål
i bilden. Snart omfattar den likaledes bakgrunden och
slutligen också atmosfären, det vill säga ljuset och luften
kring föremålen. Under denna småningom fortgående
utveckling flyttas tonvikten mer och mer från det som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free