- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
21

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 21

rymder. Hon vill levandegöra och befolka dem alla, göra
dem intresseväckande och — mänskliga. Konstdriften
hänger i allra högsta grad samman med detta behov.
Men den betjänar sig under utvecklingens gång av olika
vägar för dess tillfredsställande.

I den lärda världen pågår alltjämt en strid om
ornamentets uppkomst. Somliga ha kommit till den
övertygelsen, att ornamentet har utvecklat sig ur naturalistiska
teckningar, som först småningom geometriserats. Detta
var som bekant Hj. Stolpes åsikt. Konsten skulle sålunda
enligt denna teori ha ett enbart naturalistiskt ursprung.
Andra åter mena, att ornamentet uppstått ur själva den
teknik och det material, man fordomdags använt för olika
redskaps frambringande. Även andra meningar finnas,
men jag hinner ej vidröra dem. För dem som vilja få
en möjligast kort överblick över hithörande teorier
hänvisar jag till Malte Jacobssons bok "Den estetiska
uppfostran i skolan", som sysselsätter sig med samtliga dessa
problem.

Att konstens skiftande vävnad har två grundläggande
inslag, vilka på ett grundläggande sätt bestämt dess
fysionomi under tiderna, vill naturligtvis ingen förneka.
Naturformer och geometriska former förekomma i
ständig växling i konsten, flätade i varandra eller alldeles
isärgående. Att de från början varit skilda och utgjort
utslag av två olika drifter hos människan, torde likaledes
numera vara allmänt .antaget.

Av de två världen dominerande konstuppfattningar,
jag nyss talade om, den klassiskt-västerländska å ena
sidan samt den österländska tillika med den primitiva
å den andra, företräder den förra huvudsakligen den
naturalistiska linjen — en konst, i vilken naturformerna
spela en klart framträdande roll. Den senare åter repre-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free