- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
47

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 47

tidernas ondska, det visar också hur ensidig och
överdriven den förra perioden varit i rakt motsatt riktning,
och hur våldsamt de nya konstnärerna trott sig böra ta
i för att få konstens skuta på rätt köl igen. I sin ofta
berömvärda iver ha de åstadkommit en ny kantring av
skutan men åt motsatt håll.

Vad som nu först och främst hindrat åskådaren att
ställa sig sympatisk inför riktningen, det är som jag nyss
sade att den nya konsten sällan eller aldrig ger ringaste
motivering, varför den använder så hårt stiliserade
former. Tv att denna konstriktning är en reaktion mot en
tidigare och motsatt konststil, är i längden nog
motivering. Abstrakta, geometriska, rent ornamentala former
såra västerlänningen, då de omotiverat uppträda mitt i
den fria konsten. Att i fri och fet oljefärgskonst införa
en dylik bårdstilisering av naturformerna måste förefalla
lika absurt för betraktaren, som när han på framsidan
av San Marcokyrkan i Venedig ser oljefärgsaktiga
Tiziantavlor illusoriskt återgivna — i mosaik. Bägge
delarna äro precis lika meningslösa.

Georg Göthe har redan för fem år sedan i en uppsats
i Nordisk Tidskrift på ett utomordentligt klargörande
sätt påvisat den nya konstens bristande sinne i här
berörda hänseende. Han visar där, hur all dylik
geometri-sering av naturformer tydligt pekar bort från den fria
konsten, hän mot arkitekturen och hantverket. Den
liksom ropar efter arkitektoniskt underlag i allra intimaste
anslutning. I samma stund den får en dylik anslutning
blir allt både naturligt och begripligt. Alla människor
fatta genast, att kravet på "likhet med verkligheten"
måste bli ett helt annat, så fort det är fråga om rent
dekorativ, så kallad använd konst, att man till exempel
inte kan begära någon behaglig och intim inlevelse eller

i» _t

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free