- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
61

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 65

för att åter bli människa och dela andra människors
känslor och intressen.

Stil är icke enbart en yttre angelägenhet av blott och
bart matematisk och teknisk art •—• inte ens i den rent
dekorativa eller i småkonsten. En stil är samtidigt ett
själstillstånd — för att tala i Amiels anda. Vi må
rannsaka alla gångna tiders stilar, ständigt skall denna sanning
bekräftas. Skall bildkonsten en gång nå fram till att
skapa något, som kan kallas en tidsstil, måste den åter
på ett helt annat sätt än vad nu är fallet bli mänsklig,
bli allas egendom. Så länge den läran behärskar
konstnärerna, att formen är allt, innehållet intet, når konsten
aldrig fram till en levande och omfattande stil, det vill
säga en, som ger uttryck för allas vårt gemensamma
känsloliv och hela tidens väsen. En sådan stil skapas
allenast inifrån och utåt.

Det är ett fatalt misstag att tro, att konsten kan
bedömas bara rent abstrakt konstnärligt, som ett
matema-tiskt-tekniskt problem med bortseende från alla rent
mänskliga och psykologiska bevekelsegrunder, det vill säga
från allt vad innehåll heter. Det är denna ensidiga och
abstrakta formdyrkan inom konstvärlden, som mer än
något annat isolerat konsten i det moderna samhället.
Skall den någonsin mer kunna komma att spela en
genomgripande roll, måste den åter bli ej blott matematiskt och
arkitektoniskt skön utan innehållsrik — förvisso ej i
1800-talets sentimentala och litterära bemärkelse.

Den starka och levande bildkonsten betraktar aldrig
sitt innehåll som en blott och bar förevändning för
konstskapande. Den är tvärtom bräddfylld av sitt motiv. Ty
i all djupare och rikare konstnärsdrift bor innerst en
Narkissosdrift så till vida som människan i konsten vill
spegla sig själv, sina ideal, sin längtan och sin lidelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free