- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
10

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

krafter, att, liksom Jakob, brottas med Gud; ty hon är
barnet i hans hus, och hvarje sådan strid slutas, eller kan
slutas, med ett fritt och kärleksfullt undergifvande. Men
huru kan detta vara fritt, om man ej förut fått pröfva sina
krafter? — An en gång: är det verkligen det gudomliga,
så kommer ock menniskan otvifvelaktigt att slutligen i
förhållande dertill intaga sin rätta plats.

Innan en mensklighetens historia kunde uppkomma,
måste stora hinder i politiskt och religiöst afseende
nedbrytas. Den- katholska åsigten i historien gör henne omensklig,
redan genom den antagna grundsatsen: "extra ecclesiam nulla
salus", hvaraf följer, att kättare sakna menskliga rättigheter
och kunna med eld och svärd utrotas. Ty då de lagar och
institutioner, hvilka kyrkan sjelf sanktionerar, ej gälla om
kättaren, är han derigenom utstött från det menskliga
samhället och de menskliga rättigheterna. Detta är den religiösa
kast-andan. Den fördragsamhet, som utmärker oss, och
hvilken anses såsom ett den nyare tidens framsteg, har
likväl ej utgått ur protestantismen, ty icke heller der finnes
den; ur katholicismens och protestantismens stridigheter har
den utgått, af nödvändigheten framtvungen. Först sedan
detta skett utvidgades historiens synkrets: det är numera ej
fråga blott om en viss kyrkas historia, hvarken Judarnes
eller de christnes; alla äro nu menniskor, och historien
omfattar med ett nytt menskligt intresse det hela. — Likadant
har förhållandet varit i afseende på det politiska. Äfven der
kunde man blott genom tvång frambringa erkännandet af
menskliga rättigheter. Menniskorna hafva i politiskt afseende
varit delade i stånd. Den första indelningen var den
radikalaste: fria och ofria, alla rättigheter och inga. Hela den
politiska historien är blott historien om stridigheterna på ömse
sidor om denna mur, som menniskorna uppkastat midt emel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free