Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
64
SJUNDE FÖRELÅSNINGEN.
Man har sagt, att Franska revolutionen uppstått ur
den sensualistiska filosofien. Härmed - har man dock tillagt
filosofien för stort välde; ty den är snarare en exponent af
tänkesättet hos en tid, än ledare af detsamma; den går väl
främst bland tänkesätten, men kan ej leda den icke
filosoferande mängden. Derjemte måste man taga i betraktande,
att, ehuru den sensualistiska filosofien genom sina
konseqven-ser synes väl egnad att utgöra förklaringsgrund för
revolutionens företeelser, denna filosofi dock ej var det allmänna
tänkesättets enda yttring; slutet af 18:de århundradet visar
också en öfvergång till idealismen. Man måste således i
Franska revolutionen se en sammansatt verkan af flera
orsaker, ehuru man visserligen å andra sidan får taga i
betraktande, att filosofien i allmänhet utöfvat ett större
inflytande på Fransmännen än på Europas öfriga nationer.
Fransmännen, så mycket man än anklagar dem för ostadighet,
äro dock ett folk, hos hvilket förståndets konseqvens gäller;
ett folk, som utan konsiderationer utvecklar vissa en gång
fattade principer ända till de sista resultaterna, och
derigenom visar sig såsom det theoretiskt häftigaste och
ensidigaste; hvaraf följer, att då det uttömt sig så långt som
möjligt i en viss riktning, vänder det tvärt om. Detta är
nödvändigt att märka i afseende på Franska nationens tänkesätt.
Således, sedan sensualismen gjort sig gällande, utfördes dess
resultater utan några konsiderationer; — och det är ej
qjnöj-ligt, att Fransmännen i afseende på idealismen komma att
spela
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>