- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
159

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

459

Men sent omsider kommer tanken till éjelfmedvetenhet;
historia och historieskrifning, såsom tankens reflexion på sig
sjelf, börja på samma gång. Änden fattar sig härvid såsom
totalitet, — ty Hegel går öfver Fichtes subjektivism,
hvarföre han ock säger sig vara den förste som fattat tanken
såsom objektiv, — och hela historien är blott ett spel
mellan tanken såsom objektiv, d. ä. allmängiltig och nödvändig,
samt såsom subjektiv, d. ä. tillfällig och fri; men i båda
formerna måste intelligensen känna sig sjelf. Historiens
förlopp är nu processen mellan båda dessa former, tills den
objektiva intelligensen, som endast är tankens förutsättning
för sig sjelf, behagar flytta in i den subjektiva; och
detta inflyttande är det enda som kan få namn af
gudomlig uppenbarelse. Det procedere, hvarigenom den först
objektiva tanken äfven sedermera fattar sig såsom subjektiv, är
då hvad som händt i historien; men det ytterligare förloppet
är, att den objektiva tanken ej allenast skall inse sig såsom
subjektiv, utan bearbetas tills den blir identisk med den
subjektiva, tills det hela blir blott ett: intelligensen lika med
intelligensen, då det yttre kommer att visa sig såsom
produkt af det inre. Detta är historiens förlopp, i hvilken den
objektiva anden periodvis allt mera subjektiverat sig. — Ser
man nogare på det hela af detta förlopp, så förefaller det
såsom vore dermed den inom sig isolerade tankens process
reducerad till att leka gömma med sig sjelf, eller dertill,
att tanken gör vissa förutsättningar för sig sjelf, men blott
för att i dessa alltmera känna igen sig sjelf, så att det
verkliga endast är en tanke som vändt oss ryggen, och
tankens process består i att ropa: höger om vänd er!
Huruvida detta ensamt uttömmer betydelsen af tankens hela
process, och huruvida den ej innehåller något mera: är hvad vi
sedan skola undersöka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free