- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
185

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

185

ANDRA FÖRELÅSNINGEN.

Man kan dela de filosofiska systemerna i dogmatiska
och kritiska. Insigten om denna skilnad uppkom först, eller
blef först upptagen och erkänd inom den moderna filosofien
och sedan kriticismen af Kant utvecklats; men i och för sig
går den mycket längre tillbaka. Dogmatismen är den
filosofi, som i afseende på menniskans högsta kunskap söker
svar blott på frågan: hvad? utan att dermed förbinda frågan:
huru? hvilken dock är lika vigtig, ty det gäller här
vetandet, och i sjelfva verket kan ingendera utan den andra
bevaras. Men en sådan återblick på intelligensens egen natur
och väsende, som förutsättes för besvarandet af den
sistnämnda frågan, huru filosofisk eller i allmänhet sann
kunskap är möjlig, — en sådan återblick, säga vi,
saknades i den äldre filosofien, hvarföre ock realiteten för
densamma tog gestalten af ett utifrån gifvet. Det förnämsta
exempel på dogmatismen är skolasticismen, som derigenom
utmärkte sig, att den antog sina principer ur theologien och
endast förbehöll sig att utveckla dem och draga
konseqven-ser. Detta är dogmatismens natur, att den tar principen
såsom gifven, utan att inse att äfven dess giltighet måste
uppvisas ur tankens eget väsen. Den förste kritiske filosof
är Des Cartes. Den kritiska tendensen hos honom visar sig
i bans hevristiska method, att tvifla på allt, utom tanken
sjelf; "cogito, ergo sum", är för honom det enda omedelbart
sanna, och dermed är tanken satt öfver verkligheten, således
såsom princip, ej såsom principierad. Till en sådan härledning
af verkligheten ur tanken kom det visserligen ej hos Des

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free