- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
272

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

272

grad, att tvärtom begreppet af en ny grad i sjelfva verket
innefattar begreppet af en saltus. Så t. ex. är det omöjligt
att antaga, att det lefvande ur det döda uppstått, då lifvet
alltid är sin egen förutsättning. Ej mindre gäller detsamma
om den intelligenta naturens förhållande till den organiska,
hvilken ej i sig innehåller något som kan förklara
intelligensen. Den första och ursprungliga betydelse, hvilken vi
skulle fästa vid begreppet af under, vore nu just den af
dessa saltus från det lägre till det högre, så vida det
sednare ej ur det förra kan förklaras; — ty säger man att
begreppet underverk är inskränkt ensamt till det, som vi
ej kunna förklara, så nedsätter man detta begrepp till ett
blott subjektivt. Riktigheten således af den definition vi
gifvit på underverk, att nemligen utgöra inträdandet i ett visst
tidsmoment af något som ej ur ett annat kan förklaras, visar
sig också derutinnan, att med densamma äfven missbruken
af detta begrepp låta förklara och begränsa sig. Den råa
menniskan är ständigt färdig att såsom underverk anse allt som
hon ej kan fatta. Gudomligheten sjelf t. ex. är för henne
en blott arbiträr och capriciös makt, hvilken hon dyrkar
endast under flyktiga gestalter. Men detta blott relativa
begrepp om under upplöser sig för forskningen och försvinner
derigenom af sig sjelft. Med begreppet om en caussa sui,
eller om det som är sin egen orsak, inskränkes detta begrepp
inom vissa gränsor, hvilka ej mera kunna öfverträdas och
hvilka kunna så uttryckas, att hvarken natur eller intelligens
äro utan under, nemligen i hvarje ny station af utvèckling,
men att de båda inom hvarje station laglikmätigt utveckla
sig. Så är lifvet ett under och Guds första uppenbarelse i
naturen, men innan naturen och dess lagar äro kända, visar
sig detta ur sig sjelft qvällande lif såsom blott caprice.
Deremot

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free