- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
323

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

323

tholska och den protestantiska. Den primitiva är märkvärdig
såsom den första; den har en ännu större märkvärdighet
genom att vara profetisk för alla de efterföljande formerna.
Det är endast afståndet som gör, att man uti denna
primitiva christendom trott sig se blott fullkomlig enighet; det är
snarare motsatsen mellan andeligt och sinnligt, inre frihet
och yttre tvång, som i denna primitiva christendom
framträder och utgör det karakteristiska, ehuru visserligen en
form deraf finnes, som är höjd öfver denna motsats och
innebär en rent andelig uppfattning af christendomen, der
motsatsen mellan lagen och friheten är upphäfd, emedan den
sednare uti sig innefattar den förra såsom uttryck af det
sedliga ideal, hvilket, enligt hvad vi redan filosofiskt visat, är
vilkoret och principen för all lag. Derföre framställes summan
af Johannes* christendom uti de orden: "så blifve vi i honom
och han i oss, om vi vandre såsom han vandrade"; och i
denna uppfattning af christendomen eger densamma en form,
som ännu ej blifvit utvecklad, men som är profetisk och
utgör typen för en christendom, hvilken står öfver både
protestantism och katholicism.

Vi gå till en kort karakteristik af katholicismen. Den
kan sägas vara ett uttryck af dogmen om en allmänt
gällande, yttre auktoritet, — hvad i den från apostlarne
härstammande kyrkan alltid och allestädes varit antaget, — och
eger i en sådan auktoritet, upphöjd öfver alla inkast, sin
princip. Vid stadgandet af sin härpå bygda läro-norm förfor
kyrkan, att börja med och i sin bättre period, öfvervägande
defensivt, och drefs framåt just genom de kätterska
ytterligheter, hvarmedelst de båda fiender, mellan hvilka
christendomen uppstått, nemligen hedendom och judendom, i förnyade
villfarelser trädde i hennes väg. Man ser bemödandet alt
hålla medelvägen mellan dessa ytterligheter, hvilket redan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free