- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
327

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

327

togs af kalholska kyrkan offret, i dess yttre symboliska be*
lydelse, hvilken koncentrerades i messoffret, som utgör
ka-tholicismens kärnpunkt. I följd af den mystiska kraft, som
katholska kyrkan tillägger presten, anses brödet och vinet
förvandladt till Christi lekamen och blod i samma ögonblick
det af presten välsignas, hvarvid upplyftandet af den
kon-sakrerade hostian i den katholska gudstjensten har betydelsen
af ett ständigt upprepande af Christi försoningsoffer, och derföre
tillbedes hostian af katholiken såsom den presente Guden.
Man kan lätt finna, att om i begreppet af presterskapet
en skugga af judendom i katholicismen återfinnes, så har
i begreppet om offret, det må tagas aldrig så sublime*
rådt, åter en skugga af hedendom utbredt sig i
christendomen. I öfverensstämmelse med detta sätt att fatta offret
utvecklades ock försoningens betydelse. Protestantismen
förkastar all försoning, med undantag af den genom Christus
meddelade. Katholicismen deremot, liksom den anser sig
alltid reiterera offret, kunde ej nog multiplicera försonarnes
antal genom martyrer och helgon; en kult, som äfven antog
en rent sinnlig betydelse och gestalt från en andelig
begynnelse och anledning. Med helgondyrkan förhåller sig
nemligen så, att martyrerna i den första christna kyrkan högt
vördades, och att de ställen, der de lidit döden, tjenade till
samlingsplatser vid religiösa sammankomster, hvarvid man äfven,
till de lefvandes uppbyggelse, från början höll böner för dem,
men hvilka sedan blefvo böner till dem, förenade med en
dyrkan af deras reliker. Denna kult uppkom först i
Egypten, mumiernas land, der de döda balsamerades, hvarvid do
heligas lik behöllos i husen, och under tillskrefvos dem.
Härmed hade nu det sinnliga element, som både i hedendom
och judendom var det herrskande, sa djupt inträngt äfven
i christendomen, alt slutligen den nya polytheism, som, i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free