- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
101

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Försoningsdagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOT

för livet, såsom Herren själv förklarat saken. Det heter nämligen:
Kroppens liv är i blodet, och jag har givit eder det att stryka på
altaret, att edra liv därmed måtte varda försonade; ty blodet försonar genom
det liv, som däruti är (3 Mos. 17: 11). Mep detta är en träffande
förebild till Kristi blod eller till hans i döden utgivna liv, förmedels vilket
den verkliga oeh sanna reningen åstadkommes och varigenom ett nytt
förhållande grundlägges mellan människan och Gud. Om förebild och
verklighet i detta hänseende talar Ebreerbrevet i följande ord: ’Ty om
bockars och oxars blod och askan av en ung ko, stänkt över de orenade,
helgar till en köttets renhet; huru mycket mer skall då icke Kristi blod,
vilken genom den Helige Ande offrade sig själv oförvitlig åt Gud, rena
vårt samvete från döda gärningar till att tjäna levande Gud (9: 13, 14).
Vad som förebildades medelst syndoffrets blod på gamla testamentets
försoningsdag, det förverkligas i sin fullhet och sanning genom Jesu blod
under nya testamentets försoningsdag. Ty då gamla testamentets offer
endast kunde åstadkomma en köttets, d. v. s. en yttre levitisk renhet, så
åstadkommer Jesu Kristi offer en verklig och inre renhet, en samvetets
rening.»

»Men liksom huden, köttet och orenligheten av offerdjuret fördes utom
lägret och där uppbrändes, så har Kristus blivit utförd till Golgata utanför
Jerusalems stad. Därom läsa vi i Ebr. 13: 11, 12: ’Ty de djur, vilkas
blod för syndens skull inbäres i det allra heligaste av översteprästen,
dessa djurs kroppar uppbrännas utanför lägret; varför oek Kristus led
utanför porten, på det att han skulle genom sitt eget blod helga folket.
Därmed låter aposteln oss veta, att ändamålet med Kristi gång i döden
var, att han genom sitt blod, d. ä. genom sitt liv, skulle helga
människorna. Människornas frigörelse från syndens orenhet och deras återställande
till Gud i helighet och rättfärdighet, det var målet för Jesu offrande.
Därför säger han ock själv i den så kallade översteprästerliga förbönen
Joh. 17: ’Jag helgar mig själv för dem, att ock de skola vara helgade i
sanning? (v. 19).»

»Sedan offerdjuret var slaktat, skulle översteprästen ingå i det allra
heligaste, därvid medförande blodet, varigenom han renade detsamma.
Detta giver oss anledning att nu i ordningen tänka på vad Skriften lärer
om Kristi gång in i det rätta allra heligaste, d. v. s. i själva himmelen.
Härom läsa vi i Ebreerbrevets 9: 11, 19: ’Men när Kristus kom såsom
en överstepräst för det tillkommande goda, sä ingick han, sedan han funnit
en evig förlossning, en gång för alla i det allra heligaste genom det större
och fullkomligare tabernaklet, vilket icke är gjort med händer, det är, icke
tillhör denna skapelsen; och det icke medels bockars och oxars blod utan
med sitt eget blod.’ Låtom oss nu tillse, vad aposteln här säger: Eörst
och främst märka vi av hans ord, att innan Kristus ingick i det allra
heligaste, så hade han vunnit en evig förlossning. Ja, vi kunna säga, att just
vinnandet av denna eviga förlossning berättigade honom till inträdet i
himmelen. Denna förlossning skedde således på jorden och bestod däri, att
Herren Jesus såsom segrare gjorde sig lös från alla de fiender, djävul, synd
och död, som omgåvo honom på alla sidor. Han avväpnade furstadömena
och väldigheterna (Kol. 2: 15), och sedan han gjort detta, intog han sin
plats på Eadrens högra sida i himmelen. Men denna hans egen förlossning
från mörkrets alla makter utgör själva grunden till vår sannskyldiga
förlossning från samma makter.»

»Sedan han nu emellertid vunnit en evig förlossning, ingick han i
det allra heligaste, säger aposteln. Men liksom gamla testamentets
överstepräst måste för att inkomma i det allra heligaste gå igenom det heliga,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free