- Project Runeberg -  Søndagens Historie. Et bidrag til Løsningen af Sabbatsspørgsmaalet /
6

(1886) [MARC] Author: Andreas Grimelund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Søndagens Historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6
gjennem Profeterne blev truet med strenge Domme for dets
Forsyndelser imod Sabbatsloven (Amos 8, 5. 6. 8; ler.
17, 27), saa blev paa den anden Side rige Forjettelser
knyttede til Sabbatens Helligholdelse (Es. 56, 2. 4. 6; 58,
13; ler. 17, 24. 25). Dens Helligholdelse var dog ingen
lunde indflrcrnket blot til Afhold fra legemligt Arbeide;
denne udvortes Hvile skulde meget mere tillige tjene til at
jevne Veien for Dagens fulde Helligholdelse, og paa denne
peger det hen, naar det heder: Den 7de Dag er Sabbat
for Herren, din Gud," eller hellig for Herren" (2
Mos. 20, 10; 31, 15; 35, 2; 3 Mos. 23, 2), det vil sige:
Den 7de Dag stal verre udsondret fra Ugens ovrige Dage
for at vcere Herren Israels Gud synderlig tilegnet, hell
ofret. Det vanlige Arbeide skulde paa den Dag ligge stille,
for at der skulde verre god Tid til et andet hsiere, aandeligt
Arbeide, som var mere udelukkende henvendt paa at dyrke og
tjene Herren. Den ugentlige Sabbat var til den Ende ud
styret med dobbelt Brcrndoffer og Madosser (4 Mos. 28. 9)
og med bestandig Fornyelse as Skuebrsd (3 Mos. 24, 8),
og den blev helligholdt med Lcrsning af Loven og Profeterne
— utvivlsomt efter det babylomske Fangenskab, sandsynligvis
allerede fer — og med Lovsang til Herrens Pris (Israels
Lovsange Ps. 22, 4). Det var paa denne Maade, ved denne
Sammenkomst for Herrens Ansigt, at Sabbaten blev en
Dag til „ hellig Forsamling," som den ogsaa kaldes (3 Mos.
23, 3, smlgn. 4 Mos. 10, 2. 3), hvilket blev forkyndt un
der Klangen af Helligdommens Trompeter. Herved skulde
Israels Folk i Samfund oplcrres til at adlyde Herrens
Rost og verre ham hjertelig opofret. Denne Selvofring paa
Folkets Side var Sabbatofrenes billedlige Betydning, lige
som Ombytningen af Skuebrsdene var en billedlig Beteg
nelse for Guds altid vedblivende Varetcrgt over Israel gjennem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:52:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gasondhi/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free