Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Historien om Abraham er en af de flere gamle
skjønne Legender, i hvilke Menneskeslægten paa
sin Vandring gjennem Historien har nedlagt sin
Erindring om de ældste Tiders Menneskeofringers
Overgang til Dyreofre, men er det redeligt, er
det sundt, er det ethisk, at prise Abraham som
det store ethiske Mønster for Slægten og som
Troens Fader, naar man dog blot vil bruge ham
til at udskamme en lidenskabsløs Samtid og til at
stille sine egne indre Erfaringer i et elektrisk Lys?
En Tvivl er vel tilladt. [1]
Men for at forstaae, at Kierkegaard kunde
gjøre dette, er det nødvendigt at dvæle ved hans
Forstands særegne Construction. Det var en
Forstand, som ikke rastede før den kom til sin Grændse.
Jeg brugte det Udtryk om hans Pande, at den
led af en Kildren, som den kun kunde tilfredsstille
ved at løbe mod en Mur. Man kunde paa lignende
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>