Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Vår enda socialistiska tänkare och teoretiker med eget system Nils Herman Quiding — den svenska underklassens historieskrivare - Makt-teorin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
utvecklingsgrad bland “civiliserade nationer” under
prunkande namn och i “finare former” (s. 158).
Kapitalismen är icke någon ny företeelse. Den
finns, förklarar Gumplowicz som anhängare av
den materialistiska eller, såsom han föredrar att
säga, realistiska eller sociologiska
historieuppfattningen, men mera fördjupat än Marx[1], “redan
då den med klubba beväpnade vilden överföll och
slog ihjäl den obeväpnade honom främmande
vilden för att äta honom. I vilken form kapitalet
framträder ändrar ingenting i saken: det förblir
alltid medlet, varmed man tvingar ’de andra’ att
tjäna sig“. (Die soziologische Staatsidee, 2:a uppl.,
1902, s. 39).
Gumplowicz ser i maktförhållandet en nödvändighet, t. o. m.
en naturnödvändighet för kulturens uppkomst och allt vidare
framsteg, men han menar fördenskull ingalunda att makten
för alltid skall vila hos dem som en gång fått makten och
sedan gått i arv på deras arvtagare. Han är likväl icke
socialist. I allt maktväsen ligger herravälde; och herravälde
skall bestå så länge det finns människor och mänskligt
samliv. Icke avskaffa, men förbättra, “harmonisera”
herraväldet” måste vara alla förnuftiga människors mål, anser han.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>