- Project Runeberg -  Socialismen i Sverige 1770-1886. Bidrag till socialismens svenska historia i fyra fristående avdelningar /
265

(1913) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Vår enda socialistiska tänkare och teoretiker med eget system Nils Herman Quiding — den svenska underklassens historieskrivare - Huru Quiding bör läsas och förstås

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

omdömen och slutledningar. Genom fantasin
förskaffar människan sig en inre bild av abstrakta och
ännu icke förvärkligade ting och livsyttringar.
På ingivelsens — hjärtats eller känslans — väg
sättes hon i stånd “att hålla något för sannt,
änskönt det icke skulle kunna varken begripas
eller bildligt fattas”, t. ex. tro. Som
kunskapskällor supplera och kontrollera förnuftet, fantasin
och känslan varandra. Förnuftets sanningar värka
upplysning, fantasins sanningar bildning, hjärtats
sanningar hänförelse. Fantasin och hjärtat äro
som själskrafter icke några “säkra vägledare till
målet, utan behöva själva föras i ledband av en
tredje kallt undersökande och beräknande kraft”,
nämligen förnuftet. En rätt kunskap benämner
Quiding sanning.

2. Quiding har sin egen psykologi, sin egen
själslära, varå han, såsom han själv säger, grundat
sin slutlikvid med såväl Sverges som alla andra
länders lagar. Den framträder alldeles speciellt
i hans teorier om eganderätten, om kärlekslivet,
om nöjet, om ceremoniväsendet, om brottet o. s. v.

Eganderätten har sin första upprinnelse i
människans driftliv, icke i någon yttre omständighet,
såsom i behovet av arbetsdelning eller dylikt.
“Icke vishet utan kroppslig styrka ledde våra
förfäder till eganderättens begrepp” är ett av Quidings
många djupa sanningsord. (III: 40).

Quiding har även sagt att “av samhällslärans
alla specialiteter är äktenskapet den svåraste att
utreda“ (III: 15). Könsfrågan utgör fördenskull
ett bland de förnämsta kapitlen i Quidings
slutuppgörelse med det borgerliga samhället. Han
räknar ock kvinnokönets slaviska beroende av
mannen bland individrättens värsta följder.
“Rättighet till kärlek”, sådan den tagit form i den
nuvarande äktenskapsinstitutionen, är i Quidings

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:35:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/holmsosv/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free