Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
230
Dramer fik blivende Betydning for alle de Unge, fordi
de hver for sig udløste en stærk Trang hos dem:
Det var En Folkefiende og Hedda Gabler.
En Folkefiende grebes som et Krigsraab af alle
troende Anarkister. Hadet mod Republiken næredes
af dets voldsomme og klare Ord. Aften efter Aften
var Tilskuerpladsen fuld af stille og af larmende Fa-
natikere, som kunde skrige af Glæde, naar de ramtes
i Hjærtet, og som kunde tie med knyttede Hænder
og tavst sværge paa, at saadan var det Ret.
Hedda Gabler betød paa sin Vis ligesaa meget.
Dette Stykke, som vel er det af alle Issens Arbejder,
der mest direkte er mættet af den moderne Aand,
blev for en Tid Dekadencens forløsende Ord i Frankrig.
Som Hedda viste sig paa Scenen i en fransk Skue-
spillerindes Skikkelse, blev hun fuldkommen fransk.
Hende kendte de Unge fra deres eget Liv; hun blev
i en Sum al deres Længsel, al deres Angst, alle deres
undrende Erfaringer.
Utvivlsomt er disse Sejre atter blevne svækkede
ved Opførelsen af Digterens sidste Dramer. Deres
lidt forcerede Fjendommeligheder har tvunget Menig-
heden ned i en vis platonisk Beundring, der ikke er
rig paa Grøde; de har ikke heller evnet at give den
saadanne uforklarlige Sindsbevægelser som de tid-
ligere. Antallet af hans Tilhængere er sikkert nok
atter svundne ind. Men Issen burde ikke beklage sig
derover: De, der er tilbage, er de bedste. Det er
dem, der kan bevare deres Indtryk udover de enkelte
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>