Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i
4
Å
i
1
303
øvet en så dybtgående indflydelse på et stort kultur-
folks åndsliv som i vore dage Henrik Ipsen.
Omtrent samtidig med denne tyske IBseN-bevæ-
gelse havde en ung gasverksingeniør i Paris, ANTOINE,
som med nogle venner rent privat havde dyrket skue-
spilkunsten i sine fritimer, sat sig i spidsen for et
foretagende, som tog sigte på en både litterær og
teknisk-scenisk foryngelse af Frankriges dramatiske
kunst. Den 30te mars 1887 gav Theatre libre sin
første forestilling på en sal i Passage de I’Elysée-des-
Beaux-Arts, og tre år bagefter gjorde venner af ny
kunst for første gang fra denne scene bekjendtskabet
med IBsen og Gengangere, det sagdes at være Zora,
som havde henvendt AnToinEs opmerksomhed på
stykket, som under titelen Les revenants opførtes af
hans selskab i en god og kun ubetydelig beskåret
oversættelse af den unge forfatter RopoLpHE DARzENS.
Fra generalprøven telegraferede Aflenpostens norske
korrespondent, at huset var fyldt, bifaldet hyppig
sterkt, spillet gjennemgående godt, delvis endog ud-
merket. Et par dage efter kunde da den samme
brevskriver i et referat af dagspressens udtalelser kon-
statere, at på få undtagelser nær havde kritiken ikke
blot anerkjendelsens, men endog beundringens ord
og sammenligninger for den norske digter; også i
Paris’ presse blev SoPHOKLES Og SHAKESPEARES, endog
DANTES navne for alvor stillet ved siden af Irsens.
Hvad der her er meddelt om et par af de mest
omstridte IsseN-arbeiders scenehistorie udenfor norden,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>