- Project Runeberg -  Indianlif i El Gran Chaco (Syd-Amerika) /
67

(1910) [MARC] Author: Erland Nordenskiöld
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UR INDIANERNAS LIF

4(.)

Chacoindianerna spela äfven hasard.

Spelbrickorna äro fyra träpinnar (bild 27) eller stycken
af vassrör, hvilka alltid ha en sida convex och den andra plan
eller conkav. I spelet deltaga två, fvra, sex eller åtta
personer. En utomstående är markör.

Bruket att spela hasard är mycket utbredt i Chaco.
Liksom våra sportsmän och spelare använda mycket engelska
termer, så använda också ibland indianerna internationella
speltermer, som de lånat från andra stammar.

Hvad kan man vinna när
man spelarmed indianerna? Det
vanligaste är väl, om man har
tur, ett par gamla byxor, en
gammal skjorta eller något
dylikt, som indianerna erhållit af
de hvite. Där de hvites
inflytande är obetydligt, spelar man
om halsbanden af
snäckskals-skifvor.

Ganska mycket har jag
spelat med indianerna och alltid
förlorat, tack vare att motståndarne fuskat så våldsamt.
Anmärker man någontig om fusket, så skratta de. Skulle man
bli arg, anse de sannolikt, att man är dum. Det är bara att
förlora och lära.

Ej så sällan spela choroti och ashluslay på så sätt, att
de markera med en hög pinnar. Slår man fyra, får man
taga fyra pinnar o. s. v.

Lustigt är att se, huru indianerna räkna efter, hvem som
fått mest pinnar. Hvar och en delar upp sina pinnar i
högar på två och två. Den ena tager sedan bort en hög och
den andra en motsvarande o. s. v., tills blott den ena har
pinnar kvar. Detta sätt att subtrahera är naturligtvis mycket
primitivt.

När man frågar en choroti eller ashluslay efter
räkneorden, så är han oftast mycket tveksam, när han kommit

27. Spelbrickor. Choroti. V*-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:56:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indianlif/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free