- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
42

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den traditionella koranutläggningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42

judiska konvertiterna Kaᶜb al-Ahbārᶜᶜ
ochᶜAbdallāh b. Salāmᶜᶜ liksom ahłl al-kitāb i allmänhet, män
av de klasser för vilkas upplysningar man annars
varnar de troende. Visserligen hade dock deras
omvändelse till islam höjt dem över misstanken för
osannfärdighet till rangen av källor för ᶜilm. Ej
blott i fråga om bibliska förhållanden och judaica®ᶜ
varom Ibn ᶜAbbās giver rikhaltiga upplysningarᶜᶜ
hava de varit hans auktoriteter. Kaᶜb utfrågar han
t. ex. om betydelsen av de i koranen förekommande
uttrycken umm al-kitāb och mardjānᶜᶜ. Ett nyktert
drag i Ibn Abbās’ exegetiska metod, som ej kan
undgå att väcka en viss sympati för denne av Sprenger
som ärkelögnare utmålade man, visar den grundsats,
han vid förklaringen av haradj (22: 77) uttalar: »Om
något i koranen synes främmande (idhā taᶜadjama
schaj’un min al-Qurān), så sen efter i poesin, ty denna
är äkta arabisk»ᶜᶜ, en princip, som den exegetiska
metodiken sedan alltjämt förblivit trogen. Till denna
Ibn ᶜAbbās grundsats har på arabiskt vis fogats en
mycket lärorik skollegend, som till och med upptagits
i Tabarānī’s ( 971) stora traditionskanon. En av
chāridjiternas ledare Nāfiᶜ b. al-Azrāq frågar Ibn
ᶜAbbās om ett stort antal ord i koranen med
uppfordran att framvisa belägg för deras betydelse ur
den gamla poesin. Omkring 200 ord förklaras i Ibn
ᶜAbbās’ svar på dessa Naāfiᶜ’s frågor (masā’il Nafiᶜ)
genom citat ur den hedniska poesin — en den
filologiska eftervärldens hyllning åt den äldste
korantolkarens lärdom.ᶜᶜ Dock skall han ha behållit mången
droppe ur sitt vetandes »hav» för sig själv. Han
har nämligen, om man får sätta tro till
traditionerna om hans exegetiska undervisning, icke på varje
fråga givit sin kunskap till pris. Förklaringen av
koranordet om »anden» (rah), som kommer av »Guds
befallning» (17: s87) har han hemlighållit som esoterisk
Gaktumuhu).ᶜ

Till denna allvetande auktoritet på koran-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free