- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
49

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den traditionella koranutläggningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

49

de djärvaste eskatologiska drömmar, som han skall
hava givit sina lärjungar till bästa. En sådan rör
nu också den omtalade »röken», som himlen utsänder.
Traditionens innehåll lämna vi här å sido, det är
förhållandet med dess isnad, som intresserar oss. Som en
av dem, som förmedlat denna Hudhejfas hadīth, nämnes
den i islams teologiska litteratur mycket berömde
Sufjān b. Saᶜīd al-Thaurī (4 778); av denne skall
Rawwaād b. al-Djarrah hava hört och i sin ordning
meddelat den till sin son Isam. Genom denna rad av
vittnen återgår traditionen på profetens lärjunge
Hudhejfa. Nu är emellertid Tabarī i stånd att åberopa en
viss Muhammed b. Chalaf al-Asqalānī, vilken
frågade Rawwād, om han verkligen hört denna hadīth
av Sufjän (med en till Hudhejfa återgående isnad). Så
väl denna fråga som en annan, om hadīthen i hans
närvaro förelästs för Sufjan, utan att han gjort
invändning häremot (vilket i så fall även varit ett
slags traditionsmeddelande), besvarade Rawwād
nekande. — »Men hur kommer det sig då, att man
utbreder den med en sådan isnad i ditt namn2» —
»Några personer kommo en gång till mig och
uppfordrade mig att åhöra denna hadīth. Sedan de
framsagt den, avlägsnade de sig, och då jag nu en gång
(på detta ofrivilliga sätt) som hastigast hört den,
inblandade de mitt namn i isnaden.ᶜ Det kan jag icke
hindra.» Sāå förhåller det sig väl även med åtskilliga
andra av Hudhejfas och andra »följeslagares» hadīther.

Av de företeelser vi hittills iakttagit, kunna vi sluta
oss till att det icke finnes någon enhetlig traditionell
exeges. Å ena sidan meddelas från olika personer bland
följeslagarne från varandra avvikande förklaringar
av koranställen; å andra sidan tillskriver man en och
samma följeslagare motsägande eller åtminstone olika
meningar om betydelsen av ord eller hela satsfogningar.
Väl kunna dessa olikheter ur trovärdighetssynpunkt
göras till föremål för kritik, vilket emellertid ej ute-

Goldziher, Islam. 4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free