- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
73

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Dogmatisk utläggning. Rationalismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

73

åhöra detta. Han löser svårigheten lättare, i det
han uppställer den regeln att: »så länge den
bokstavliga meningen icke motsäger förnuftet och texten
meddelar det skedda, skall man fasthålla vid
ordalydelsen. Den ifrågavarande berättelsen motsäger
icke förnuftet. Men huru det tillgått, då Gud lät
Adams efterkommande framträda, hur Han talat till
dem och vad de svarat, det kan Han själv allena
veta.»ᶜᶜ

Här se vi strax en av grundpelarne i
muᶜtaziliternas religionsuppfattning: förnuftet som den religiösa
. sanningens probersten, en grundsats, som de allra först
infört i islams religiösa tankevärld och för vilken med
tiden även de mera sansade bland deras motståndare
(aschᶜariterna) måste böja sig.:ā Visserligen tillämpa
de härutinnan blott på sitt speciella område, vad
hellenismen förut tänkt; det var dess tankevägar
de — visserligen på det torra, pedantiska sätt, som
var dem eget — fullföljde. Först i det elfte
århundradet fick islam den man, som befriade dess religiösa
liv och tanke ur den kalla förnuftsmässighetens band
och hänvisade på det inre hjärtelivet som
religiositetens sanna källsprång: Al-Ghazālī.
Mutaziliterna äro även i sin religiösa betraktelse kalla
förståndsmänniskor. De gripa varje tillfälle att intolka
sin långt gående intellektualism också i koranen, icke
sällan med användande av de mest spetsfundiga
hårklyverier.

De förneka visserligen icke traditionen som en
av sanningens kunskapskällor, men de förkasta dess
absoluta herravälde enligt de ortodoxas fordran. På
S. 67:10 grundar man läran om traditionens och
förståndskunskapens likberättigande. I nämnda
koranställe höja de till helvetet fördömda det ångestfulla
ropet:

Hade vi blott hört (nasma/u) eller haft förnuft (naʻqilu),
så skulle vi icke vara bland helveteseldens folk.

Det har icke undgått de skarpsinniga teologerna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free