- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
109

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Mystikens koranutläggning. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

109

muslimiska världen nya, hittills alldeles obekanta
tankevärldar i vilka de tänkande kretsarne gjorde
sig hemmastadda.

Bekantskapen med denna litteratur, som de
visserligen fingo göra i bästa fall i andra hand
(översättningarne från grekerna förmedlades som bekant
oftast av syriska översättningar), har icke kunnat
undgå att inverka på de religiösa tankevanorna om
ock blott hos en utvald minoritet. I synnerhet
inverkade i avsevärd grad de nyplatonska verkens
idéer. Och nyplatonska voro ju ej blott de nu
översatta verk, som ursprungligen härrörde från denna
skola. ĀÄven de aristoteliska skrifterna genom
vilkas översättande den arabiska litteraturen riktades
och eliten av de muslimiska tänkarne fingo sin andliga
horisont så väsentligt vidgad kommo ju genom
nyplatonska och alexandrinska kommentarer i
neoplatonsk omklädnad till Österns folk. Vid en sädan
antydning av Stagiritens tankar kunde det mycket
väl gå för sig, att även otvivelaktigt nyplatonska
originalarbeten cirkulerade som aristoteliska skrifter
och obehindrat pryddes med Aristoteles
författarnamn. Det mest betecknande exemplet härpå utgör
ju det under namnet Aristoteles Teologi bekanta
arabiska verk, som visat sig vara ett utdrag ur
Plotins Enneader, och sålunda i själva verket härrör
från den nyplatonska filosofins patriark och kan
betraktas som den nyplatonska själslärans och
eskatologins kodex. Och detta är icke det enda exemplet
på pseudoaristoteliska nyplatonska skrifter i den
arabiska litteraturen. Dessa skrifters innehåll syntes
icke motsäga islams religiösa förutsättningar; många
tänkande skyndade att gripa det som ett stöd för
deras religiösa känslor, som den rationella form vari
dessa känslor kunde finna skydd. Vad nyplatonismen
lärde om själen, om dess emanation ur gudomens
och världsförnuftets sfär, om materiens intighet och
om den från världssjälen härstammande individuella

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free