- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
133

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Mystikens koranutläggning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

133

Josef mest älskar är 2oytozrx7; båda äro söner till
Rachel, d. ä. den klandrande själen (al-nafs
allawwāma) med vilken Jakob (intellektet) efter Leas,
den befallande själens (al-nafs al-ammāra) död (sic!)
förenat sig.

Med dessa personer uppbygges nu dramat, och
även alla i det följande uppträdande få sin
psykologiska roll: förförerskan, de båda olycksbröderna i
fängelset, bagaren och munskänken, konungen själv
2. 8¥.

Vi se, att i den sist anförda allegorin den
platonska läran om själskrafterna användes till tydning av
korantexten. Detta förvånar oss ej, då vi höra att
även de fyra platonska huvuddygderna (goqia, avðosia,
goqooguvn och ðrzaroaĎrr) intolkas i koranen och
alldeles såsom hos Plato och stoikerna grupperas efter
själskrafterna. Sura 2: 172 uppräknas nämligen de
frommas egenskaper på följande sätt: [den som giver
allmosa] det hör i främsta rummet till
avhållsamheten (ᶜiffa, som vanligen intar ooqgooúrņc plats),
vilken är begärförmågans fullkomning; [och de,
som hålla sitt fördrag, då de ingått ett sådant
detta hör till rättvisan, som är en nödvändisg följ
av visheten, den tänkande själskraftens
fullkomlighet....; [de som härda ut i olycka, nöd och
trångmåll, detta hör till tapperheten, den modiga
själskraftens fullkomlighet. S. 5:70:

Onm skriftfolken trodde och vore gudfruktiga, skulle Vi
förlåta dem deras miss ärningar och låta dem inträda i
glädjens lustgårdar; om . uppfyllde taurāt och indjīūl och det,
som uppenbarats dem av deras Herre, så skulle de få äta det,
som är över dem och det, som är under deras fötter.

Det betyder: Alls intet skulle nekas dem. En
så enkel mening kan naturligtvis icke förefalla
mystikern sannolik. Med något djupare måste Gud rikta
människornas kunskap. Så får han fram följande
mening: [Om de vuppfyllde taurāt], genom att
beakta de yttre kunskaperna, genom att observera,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free