- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
187

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Modernismen i Islam och dess korantolkning. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

187

och Mārūts dämoniska ingivelser, i det koranens
skildring härav användes som passande anledning till
ett utfall mot figh.ᶜᶜ På ett annat ställe apostroferas
den moderna rörelsens motståndare på följande sätt:
»Ja, man mäter med två mått: de, söm tillåta knepen
(hijal) har döden gjort till ofelbara helgon; men vi
begå den synden att vara levande! Jag håller imam
Abū Hanīfa för att stå över tillåtandet av knepen i
religiösa frågor, om ock hans eftersägare ha tänkt
ut så många knep, att de därmed gjort allt osäkert,»®

Alltså, den levande samtida har samma
befogenhet, som av epigonerna uteslutande tillerkännes länge
sedan döda auktoriteter.

Detta är blott en droppe av den satirens bägare,
som den motdernistiske schejken utgjuter över sina
ortodoxa motståndares huvud. ÄÅnnu ett
karakteristiskt exempel må visa, hur han förlöjligar
fighväsendets tomma kasuistik. Manār innehåller i varje
nummer en »brevlåda», där frågor från den
muslimiska världens alla ändar framläggas till besvarande,
varigenom de modernistiska teorierna kunna tillämpas
på konkreta fall. En stor del av dessa anonyma
frågor torde väl vara fingerade och särskilt tillskurna
för ett i förväg avfattat svar. Det är en
redaktionsteknik, som användes överallt och som även den
syro-ægyptiske schejken tillägnat sig. Jag tar nog
ej fel, då jag antager, att följande fråga och svar
äro avsedda att på ett markant sätt blotta
fiqhkasuistikens dårskap.

En sejjid från Tūnis riktar följande föregivna
fråga till Manārs redaktör: Vi ha i vårt hus en cistern
i vilken regnvattnet från taken samlar sig; detta
vatten använda vi till vårt dagliga behov men även
för det rituella bruket (tvagningen före bönen). Nu
har en död duvunge råkat falla däri. Det skedde
under sommaren, och föga vatten fanns i cisternen,
så att vattnets färg och lukt blevo dåliga. Då det
icke var möjligt att få upp djuret, ha vi underlåtit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free