- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
202

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Modernismen i Islam och dess korantolkning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202

den kommer från Gud, vars ord icke kunna vara
underkastade något slag av nödvändighet; han ger
varje ting dess passande plats.» ᶜAbduh söker nu
utifrån den arabiska språkkänslan (al-dhaug al-ᶜarabī)
påvisa, att inom det ifrågavarande ordparet verkligen
förefinnes den erforderliga begreppsstegringen, i det
rahīm uttrycker barmhärtigheten på ett mera
omfattande sätt än det föregående ra’uf.ᶜ

Vi ha därför ingen orsak att förutsätta, att den
retoriska uppskattningen av gudsordet är en captatio
benevolentie varigenom modernisterna skaffa sina
åskådningar och läror ingång även i ortodoxa kretsar
eller vilja förebygga ett avvisande a limine.
Personligt umgänge med några av den modernistiska
islamreformens ledare och grundare framför allt med dess
förste lärare Sejjid Djemāl al-dīn al-Afghānī (1874 i
Kairo och 1884 i Paris) ha övertygat mig om
ärligheten i deras beundran för koranen och övertygelse
om dess gudomliga ursprung.

Det är i allmänhet en ganska märklig företeelse
att iakttaga, hur islams upplysningsteologer ställa
sig till det ortodoxa islams första förutsättningar.
Schiᶜitiska fritänkare, som frankt sätta sig över
islams ceremoniväsen, icke försmå att dricka ett glas
vin med oss och låta mu’edhdhins rop gå sig
spårlöst förbi, ja vid lägligt tillfäålle med oförställd
sarkasm uttala sig om sin religions traditionella bud
och förbud inför personer av annan tro, äro icke
dess mindre fyllda av en lika exalterad beundran för
ᶜAlīs och imamernas övermänskliga begåvning och
utrustning som någonsin en ortodox schiitisk
fanatiker. Imamernas martyrium är för filosoferna bland
dem liksom för den intransigente gammaltroende
samma källa till religiös uppbyggelse.ᶜ Därutinnan
känna de ingen avvikelse från schiᶜas grundläggande
begrepp. Ja de se, som vi kunnat fastslå ifråga om
de indiska modernisterna, i ᶜAlī och imamerna
liberalismens förkämpar och grundare och söka på så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free