Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra afdelningen. Litteratur och konst - 8. »Barfotingarnas värld»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Gorkis individuella viljekraft och frihetslust. Gorkis dialog
är ock för litterär, för spirituell att vara naturtrogen.
Språket är originellt och utmärkt, men realistiskt
är det icke. Men det revolutionära i Gorkis
författarskap ligger i den oförskräckta gladlyntheten och
lifsglädjen, modet hos honom och alla hans
olyckskamrater att se en strimma sol äfven i det mörkaste
Ryssland, i polishäktet,
i bageriets underjordiska
fängelse, i det eländiga
sjåarlifvet vid Volga och
Svarta hafvet, i lastens
nästen, i Moskvas krogar
och på den smutsigaste
landsväg. Där finnes,
hvad man saknade både
hos den sjuklige Vsevolod
Garsjin och hos den i
fjol aflidne förträfflige
novellisten Anton Tsjechov,
nämligen luft och sol, lefnadslust och handlingskraft.
Och därför betecknar år 1892, då Gorkis första, för
resten tämligen svaga skiss, »Makar Tsjudra»
publicerades, en vändpunkt i den ryska litteraturens
historia.
![]() |
Anton Tsjechov |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>