- Project Runeberg -  Katholsk propaganda /
3

(1927) [MARC] Author: Sigrid Undset
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


I.



«Evangelisk «omvendelse» har i tydelig markerte tilfælde som
sin normale og ventede resultant en tilstand av tryghet, katolsk
«omvendelse» en tilstand av anger. Hvis man retter spørsmaalet
«er du frelst?» til en gjennemsnitsprotestant som har oplevet en
«omvendelse», vil han uten nølen svare bekræftende, men ingen
katholik kunde vove at si mere end at han haaber at være det.
De to svar er ikke bare uttryk for dogmatiske forutsætninger; de
har sin psykiske egenværdi. Protestanten føler sig frelst, han
er sig bevisst en tilstand av tryghet og tillid. Han teologiserer
aarsaken og endemaalet for denne tryghet og tillid; fortolkningen
er angripelig, men han føler og er sig intenst bevisst disse
følelsestilstande. Psykologisk er han «frelst», fordi han føler sig tryg.
Hos katholiken paa den anden side er den fremherskende følelse
sorg og haab, angerens[1] rending og islett. Rent bortset fra
dogmerne[2] kan han ikke med sandhet svare bekræftende paa
spørsmaalet: «er du frelst?» for han har altid sine synder for øie. At
dette er den normale psykiske tilstand for den virkelig vakte
katholik kan ingen læser av helgenernes levned, ingen som har
studert «Kristi Efterfølgelse» vove at negte. Det er ikke paa nogen

[1] Anger er her brukt i katholsk-teologisk betydning: samvittighetsverk
som egger viljen til at staa op og søke vei frem gjennem tilværelsen i en
ny retning — motsat den ufrugtbare samvittighetsverk som ikke forandrer
livsretningen, men bare virker lede, bitterhet, selvopgivelse og desperation.
[2] St. Thomas i Summa Theologica Pars I—II sp. 112 art. 5: Metafysisk
visshet for at et menneske er i venskap med Gud kan det ikke ha. Av visse
tegn kan vi allikevel ha erfaringsmæssig visshet: ved at vi føler glæde i Gud
og i guddommelige ting, likegyldighet overfor denne verdens ting, og at vi
ikke er os bevisst nogen dødssynd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:35:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/katholprop/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free