- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
VIII

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Företal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

samma. Det finns mycket nog i det rika stoff, som våra
arkeologer samlat, vilket utan våldsamma och våghalsiga
nutidsanalogier eller fritt fantiserande kan ge en levande
bild av det förgångna, om det ses i ett levande
sammanhang. Det räcker att med försiktighet och sunt förnuft
tillrättalägga de gångna tidernas minnesmärken så, att de
tala ett för vår tids människor begripligt språk och svara
på frågor, som äga någon aktualitet för oss. Det är, vad
författaren sökt göra.

Främst har detta gällt urvalet av bilderna. Ingen har
anledning att i denna bok söka efter utförliga serier av
t. ex. stenålderns svenska fornsakstyper, förhistoriska
gravformer, kyrkoarkitekturens stilar eller någon annan
fullständig bildsvit. Vad som medtagits, har ansetts vara
nog för att illustrera en viss synpunkt, som i det
ifrågavarande sammanhanget utvalts såsom den lämpligaste,
t. ex. höjdpunkterna av stenålderns och bronsålderns
konsthantverk (såsom de för nordisk kultur under dessa
epoker mest betecknande dragen), men däremot icke
höjdpunkterna, utan de enkla, genomsnittliga typerna av
Sveriges medeltida kyrkoarkitektur (emedan dessa i sin
tur, mera än höjdpunkterna synas representera svensk
kultur). För övrigt har bildvalet gått ut på att få talande,
tydliga, uttrycksfulla bilder. Ibland har fotografen fått
lov att rent av göra litet modärnt »fotomontage» (eller
hur facktermen lyder) med de vördnadsvärda
fornsaker-na, för att få fram en suggestiv verkan. Men i regel har
det räckt att ge goda bilder i tillräckligt stor skala och
med lämplig beskärning, så att det väsentliga (antingen
detta är en detalj eller helheten) kommit till sin rätt. I
görlig mån har författaren undvikit sådana bilder, som
tidigare ofta varit reproducerade. Men om en bild varit
ur sammanhangets synpunkt nödvändig, har den icke
vrakats, därför att den var gammal. I åtskilliga fall ha
nya bilder tagits av tidigare ofta avbildade föremål, som
på detta sätt, och i det här tillämpade
reproduktionsför-farandet, bättre än förut kunnat komma till sin rätt.

Vad texterna beträffar, kan författaren endast
försäkra, att han icke sparat någon möda för att, på om-

råden, där han, som sagt, ej är fackman, söka med hjälp
av nyare litteratur göra sina lekmannakunskaper så
aktuella som möjligt. Men också mycken möda hjälper ej
över alla svårigheter, där tid och krafter äro begränsade,
och det är ej blott möjligt utan kan tas för givet, att
åtskilligt undgått författaren eller av honom
missuppfattats, liksom att han, där han rört sig mellan brännande
problem och blossande stridsfronter, löpt en ständig risk
och icke kan räkna på att ha kommit alldeles helskinnad
ur leken. Han förlitar sig dock på, att fackmännen skola
respektera hans neutralitet och icke skjuta på
krigskorrespondenten! På några enskilda punkter, där han, gripen
av stridens hetta, glömt sin refererande roll och medvetet
uppträder som kombattant, är han beredd att ta
konsekvenserna. För ofrivilliga forsyndelser och misstag ber
han om fackmännens och allmänhetens välvilliga
överseende, i förlitande på, att boken som helhet måhända
likväl är ägnad att bidraga till en ökad förståelse för
arkeologiens och kulturhistoriens arbete.

Till sist återstår att framföra ett varmt tack till alla,
som med välvilja och tålmodighet möjliggjort
sammanförandet av denna bilderboks material. I första hand
riktas detta tack till tjänstemännen vid Vitterhetsakademiens
Antikvariskt-topografiska arkiv och Statens Historiska
museum. Även Nordiska Museets arkiv liksom flera av
dess tjänstemän samt Kungliga Bibliotekets
handskrifts-avdelning hava visat det största tillmötesgående.
Fotografen kand. Nils Åzelius har nedlagt stor möda och en
utomordentlig skicklighet på åstadkommandet av
åtskilliga av bokens bästa bilder.

Amanuensen Anders Billow, som står för
komponerandet av varje sida i boken, och som därjämte är att räkna
både som dess tillskyndare och påskyndare, har med råd
och dåd så stor andel i verket, att hans namn rätteligen
borde, jämte författarens, stå på titelbladet. Men där står
ju Nordisk Rotogravyr, i vilket namn även hans är
innefattat, och till vilket författaren därför bör rikta sitt
tack för ett sällsport gott samarbete.

Stockholm den 23 november 1931.

                                                Ernst Klein

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free