- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
144

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Drygt etthundra år yngre, och på helt annat sätt<bmänsklig än Himladrottningen på föregående sida<bär denna utomordentligt levande Mariabild från<ben Upplandskyrka, som numera finnes i<bUniversitetets museum för nordiska fornsaker i Uppsala.<bHon anses kunna vara ett verk av Estienne de<bBonneuil, Uppsala domkyrkas franske arkitekt,<bsom verkade här under slutet av 1200-talet.
Drygt etthundra år yngre, och på helt annat sätt

mänsklig än Himladrottningen på föregående sida

är denna utomordentligt levande Mariabild från

en Upplandskyrka, som numera finnes i

Universitetets museum för nordiska fornsaker i Uppsala.

Hon anses kunna vara ett verk av Estienne de

Bonneuil, Uppsala domkyrkas franske arkitekt,

som verkade här under slutet av 1200-talet.


och vad kyrkan själv, d. v. s. dess ledare och lärare,
under skilda tider avsett och tänkt sig med dessa beläten.
Ännu i dag bedrivs i vissa länder vad vi måste kalla
ren magi d. v. s. från modärn genomsnittssynpunkt,
vidskepelse med dem, samtidigt som man från annat
håll framlägger de mest oklanderliga, både etiskt och
psykologiskt förfinade förklaringar av deras innebörd.
Ur historiens synpunkt är det i varje fall icke något att
förvåna sig över, om en svensk menighet, som stänkt blod
och fett köttspad på grovt tillyxade bilder av Tor och
Frej, i samma eller följande generationer kunde bringas

att tända vaxljus och läsa Pater noster inför högtidligt
sköna bilder av den gudomlighet, vars uppenbarelse i
mänsklig gestalt utgjorde centralpunkten i deras nya tro.
Om därvid en viss tro på själva bildens undergörande
förmåga insmög sig, så var det näppeligen annat än vad
som av gammalt hängde samman med hela kyrkan — ja
hela den religion helgade del av världen som omslöts av
kyrkogårdsmuren.

Den del av gudstjänsten, som hade avseende på dessa
bilder, innebar i regel ej annat, vare sig från prästens
eller menighetens sida, än att man koncentrerade sina bö-

144

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free