- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
252

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

År 1722 skickades en målare av antikvitetskollegiet till Gripsholm
för att i akvarell kopiera en del gamla målningar, vilka ansågos ha
stort historiskt intresse. Dessa kopior äro allt, som finns kvar av dessa
märkliga målningar, som, vad de än föreställt, i varje fall ge en god
bild av folk, dräkter och vapen i Sverge under Gustav Vasas tidigare
regeringsår. Den ovan avbildade tavlan visar oss rytteri, landsknektar
och, i mitten, ett par civila herrar i 1520—jo-talets dräkt.

ELEGANTA HERRAR OCH DAMER
PÅ 1500-TALET

Gustav Vasa fick redan i början av sin regering
uppbära förebråelser av dalkarlarna, för att han klädde sitt
hov i nymodiga och utländska kläder »med uthackat och
brokot kläde». Till detta anmärkte kungen i sitt svar, att
han inte tänkte fråga bönderna i Dalarna till råds om, hur
han skulle klä sitt husfolk och sina drabanter. I det
hänseendet måste han rätta sig efter andra, nämligen
efter kejsaren, kungar, furstar och andra potentater. Ty
det gällde därvid att visa, »att vi svenske äre icke mera
svin eller getter än de». Skälet var gott, fullgiltigt.
Sverge var vid den tiden icke mer känt och aktat än
— låt oss säga — Montenegro för några årtionden sedan.
Dess kung var en ung adelsjunker, som kommit sig upp
genom ett bondeuppror, understött av några
profithungriga vapenleverantörer i Lybeck — så måste det
se ut från stora världens fönster. Och nu gällde det, att
så snart som möjligt visa denna värld, att det aldrig
mycket kända och sedan länge helt förgätna Sverge var
en urgammal kulturstat. Någon större rikedom på sköna

och dyrbara exportartiklar, vittnande om ett högt och
fulländat näringsliv, några vittberömda professorer eller
konstnärer, några frejdade härförare eller lysande
riddare kunde inte i en hast uppbringas här. Det gällde att
börja smått och med överkomliga saker.
Byggnads-väsendet, som vi redan hört talas om, var en av dessa
saker. En annan, relativt ännu billigare och lättare
att genomföra, var att skaffa hovpersonalen så pass
moderna och snygga kläder, att resande främlingar inte
behövde rynka på näsan eller bli fulla i skratt, när de
tittade in på ett kungligt slott i Sverge. Kungen själv
var ju en vacker och ståtlig man, och hans barn ärvde
hans ljusa färger och hans förnäma utseende. Av allt att
döma måste gamle kung Gösta också ha haft en viss
medfödd konstnärlighet, ehuru bristen på utbildning i
ungdomen och ett övermått av arbete redan från
tjugoårsåldern inte lät anlagen komma så mycket till sin rätt.
Bäst framträder denna förmåga att skapa en hel och
uttrycksfull form kring ett givet innehåll i hans tal och

252

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free