- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
11

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den romantisk-spekulative Religionsfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

livets Enhed muler alle dets forskellige Former og paa
alle dets forskellige Trin. Da lian nu i det menneskelige
Aandsliv saa en Form for en evig Verdensaands
Aaben-baring, blev det ham muligt at udkaste en idealistisk
Udviklingslære, i hvis Kammer lian — ofte med
storVil-kaarlighed og med mere eller mindre aaiulfuld
Omtydning — indordnede Alt Irvad lians rige Viden stillede til
Kaadighed fra de forskellige Omraader. Da det
Guddommelige ytrer sig paa alle Tilværelsens Trin og i alle
Former, anerkender Hegel ingen absolute Modsætninger.
Alle Forskelle og Modsætninger ere Momenter i
Udviklingen, som tjene til at give denne Indholdsfylde og
Energi, men som selv stadigt ophæves og forenes i en
højere Enhed. Gennem stadig Sætten og Ophæven af
Modsætninger gaar Verdensudviklingen frem. Det er i
en vis Forstand Kontrastvirkningen, som for Hegel er
det Grundfænomen, der belyser Tilværelsen. Det viser
os jo, hvorledes Modsætningerne fremkalde hinanden og
ikke kunne skilles. Et højere Trin eller en højere Form
for Tilværelse er efter den Hegelske Opfattelse
kaiak-teriseret ved, at Modsætninger ere gennemløbne og liave
afsat deres Resultat i en njr Enhedsform. Mediationen,
Udligningen og Ophævelsen af Modsætninger (eller som
Hegel urigtigt kalder dem: Modsigelser) blev
Slagordet for Hegels Tilhængere. At blive staaende i et
Modsætningsforhold var et Tegn paa, at man var hildet
i det Endelige og Udvortes; det gjaldt at naa den højere
Enhed, at forene Tilværelsens Modsætninger i Harmoni.
— En genial Ide og et stort Maal! Men fra den
almindelige Ide til den specielle teoretiske og praktiske
Gennemførelse er Vejen lang, og Hegel og lians Tilhængere
forvexlede alt for ofte Programmet med Udførelsen.

Forholdet mellem Filosofi og Religion var efter
Hegel dette, at de liave samme Indhold, kun at Filoso-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free